האם נסיעה מהירה באמבולנס פוגמת באיכות ההחייאה? (מתוך Resuscitation)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מאי של ירחון Resuscitation עולה כי נסיעת אמבולנס מהירה עלולה לעשות יותר נזק מתועלת עבור החולה העובר החייאה (Cardiopulmonary resuscitation, CPR).

תוך שימוש בבובת החייאה ממוחשבת, ביקשו החוקרים לבחון את איכות ההחייאה שבוצעה בידי צוותי אמבולנס בעוד שמהירותו הולכת וגוברת. הם מדווחים כי הן עומק עיסויי החזה והן הקצב שלהם הלכו וגברו, וחמור מכך- נמצא כי ככל שמהירות נסיעת האמבולנס הייתה גבוהה יותר, כך נטו אנשי הצוות להקדיש פחות זמן להחייאה עצמה.

החוקרים מציינים כי במהירות נסיעה של 60 קמ”ש ומעלה, פרק הזמן שהתווסף ובו לא בוצעה החייאה בפועל (‘No-flow’ time) הגיע לכדי מספר שניות בלבד בהשוואה לנסיעה במהירות של 30 קמ”ש ומטה. עם זאת, הם טוענים כי מאחר והנסיעה במחקר הייתה לאורך כביש מהיר ישר ללא רמזורים, בעוד שבחיים האמיתיים הנסיעה מלווה פעמים רבות בעצירות, פניות חדות וכבישים שאינם חלקים, כך שהאפקט שנצפה עלול להיות חריף יותר.

בהתבסס על ממצאיהם אלו, מציעים החוקרים כי עשוי להיות סף מהירות בין 30-60 קמ”ש אשר אינו מגביר את פרק הזמן בו אין מבצעים החייאה בפועל, תוך שמירה על נסיעה מהירה באופן יחסי של האמבולנס. יתכן סוף מהירות שכזה צריך לשמש כגבול המהירות המומלצת לנסיעת אמבולנס כאשר מתבצעת בו החייאה, הם טוענים.

מומחית בתחום אשר נתבקשה להגיב לפרסום הדברים, מדגישה כי יש לנקוט במידה של זהירות בטרם מחליטים להאט את נסיעת האמבולנסים. לדבריה, החייאה מתמשכת הינה חיונית לשרידות, בעוד שהאפקט שנצפה במחקר זה היה קטן בלבד. היא מזכירה כי החיסרון שבהאטת הנסיעה הינו פרק זמן ארוך יותר עד ההגעה לבית החולים, כך שיש לטענתה צורך להמשיך ולחפש דרכים אחרות מזו שהציעו החוקרים לשם שיפור איכות ההחייאות.

דרך אחת לשיפור איכות ההחייאה, עליה ממליץ ה-American Heart Association (AHA), הינה כי צוותי רפואת החירום ינסו לבצע החייאה בשטח, במקום שהחולה יובהל במהרה אל בית החולים. דובר של הארגון מסביר כי הניסיונות לביצוע החייאה באמבולנס אינם יעילים במיוחד. אף על פי כן, מומחים טוענים כי הדבר נהוג הן בקוריאה (שם נערך המחקר הנוכחי) והן בארצות הברית. כך למשל, חולים מסוימים עוברים דום לב במהלך העברתם לבית החולים, בעוד שאחרים עשויים שלא להגיב בתחילה לניסיונות ההחייאה.

מומחה נוסף בתחום, שעמד עד לאחרונה בראש ה-National Association of Emergency Medical Technicians, טוען כי בעוד שמספר שירותי רפואה דחופה נוהגים להקפיד על נסיעת אמבולנסים במהירות בינונית כשמתבצעת בהם החייאה, אין כיום הנחיות רשמיות בנושא. הוא מוסיף כי קיימים כיום מכשירים מכאניים המבצעים עיסויי חזה, אם כי מחירם גבוה ועומד סביב 10-15 אלף דולר לאמבולנס. נכון להיום, ההמלצה הכוללת הינה כי על נהג האמבולנס לעשות כל שביכולתו כך שהנסיעה תהיה חלקה, וניתן יהיה לבצע בו החייאה באיכות טובה.

Resuscitation 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה