תסחיף ריאתי שקט בחולים עם פקקת ורידים עמוקה (מתוך The American Journal of Medicine)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

בגיליון מאי 2010 של הירחון The American Journal of Medicine פורסמה סקירת ספרות מערכתית בנושא תסחיף ריאתי (Pulmonary Emboli, PE) שקט בחולים עם פקקת ורידים עמוקה (Deep Venous Thrombosis, DVT). החוקרים מדווחים כי כשליש החולים הסובלים מ-DVT סובלים גם מ-PE אסימפטומטי.

לדברי החוקרים, בשלב זה אין ראיות מבוססות התומכות בביצוע סקירה ל-PE בכל החולים הסובלים מ-DVT. עם זאת, לדעת צוות החוקרים ניתן לשקול סקר תוך שימוש בהדמיה במינון קרינה נמוך, דוגמת מיפוי פרפוזיה ריאתי כאשר צילום החזה תקין או כמעט תקין, או מיפוי ונטילציה/פרפוזיה כאשר צילום החזה אינו תקין. הם מסבירים כי סקר שגרתי שכזה עשוי לספק תוצאות בסיסיות במידה והחולה הופך לסימפטומטי בהמשך, ולמנוע אבחנה שגויה של כישלון טיפולי.

החוקרים ערכו חיפוש במאגר הנתונים PUBMED וזיהו 28 מחקרים פרוספקטיביים שכללו 5,233 משתתפים עם DVT. שיטות ההדמיה לזיהוי PE כללו מיפוי ונטילציה/פרפוזיה ריאתי, CT-אנגיוגרפיה של הריאות, או אנגיוגרפיה קונבנציונאלית.

ניתוח משולב של כלל הנתונים הדגים כי 1,665 משתתפים (32%) סבלו מ-PE שקט. ב-5 מחקרים נצפה כי PE שקט התרחש בשכיחות גבוהה יותר בחולים לאחר DVT פרוקסימלי (36% מ-546 משתתפים) לעומת חולים אחרי DVT דיסטלי (13% מ-113 משתתפים, p<0.0001). החוקרים מציינים כי פגמי הפרפוזיה היו רחבים יותר בחולים עם DVT של ורידי הירך או האגן. ב-2 מחקרים נמצא כי הקשר בין PE שקט ובין DVT עלה עם הגיל.

החוקרים כותבים כי PE שקט כרוך בסיכון מוגבר ל-PE חוזר, בהשוואה ל-PE ראשון בחולים עם DVT בלבד, וכי הסיכון ל-PE חוזר פטאלי כנראה גבוה יותר גם הוא בחולים עם PE שקט.

בעבודה שפורסמה לאחרונה נמצא כי למשתתפים שסבלו מ-PE סימפטומטי ומ-DVT במקביל היה סיכון מוגבר לתרומבואמבוליזם ורידי חוזר ותמותה הקשורה ל-PE, בהשוואה למשתתפים עם PE ללא DVT במקביל. עורכי המחקר הציעו כי ייתכן ומעקב צמוד יותר ואולי תרומבוליזה עשויים לסייע לקבוצה זו.

עם זאת, מומחה מהתחום ציין כי נוגדי קרישה המשמשים לטיפול ב-DVT מהווים גם את הטיפול ב-PE, ולכן הדמיה נוספת לזיהוי PE לא צפויה לשנות את הטיפול. המומחה הוסיף כי במקרים בהם קיימת התווית נגד לטיפול בנוגדי קרישה בחולים עם DVT ניתן לשקול סקר ל-PE, שכן תוצאה חיובית עשויה להפוך את ההחלטה הטיפולית.

עורכי הסקירה מסבירים כי יש לשקול את יתרונות הסקר מול העלויות הכרוכות, הזמן הדרוש להערכה, והחשיפה הנוספת לקרינה. הם מסכמים כי ללא קשר ליתרונות או חסרונות הסקר, הראיות מדגימות כי PE שקט הוא שכיח בחולים עם DVT.

Am J Med. 2010;123:426-431.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה