קרדיולוגיה

הפרעות קרדיווסקולאריות מרובות מנבאות סיכון מוגבר לתמותה קרדיווסקולארית במושתלי כליה (מתוך כנס American Transplant Congress)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס ה-American Transplant Congress (ATC) עולה כי בקרב חולים עם מחלת כליות סופנית (End-stage renal disease, ESRD) העוברים השתלת כליה, נוכחותן של שתי הפרעות קרדיווסקולאריות ומעלה הינו גורם מנבא לשרידות קרדיווסקולארית נמוכה יותר.

החוקרים מסבירים כי חולי ESRD מצויים בסיכון מוגבר לתמותה קרדיווסקולארית מוקדמת, הקשורה בקרדיומיופתיה אורמית, לרבות היפרטרופיה של חדר שמאל (Left Ventricular Hypertrophy, LVH), הפרעה סיסטולית בתפקוד חדר שמאל (LV Systolic Dysfunction, LVSD) והרחבת חדר שמאל. ממצאים אלו מצויים פעמים רבות גם יחד. החוקרים עשו שימוש ב-Cardiovascular MRI (CMR) על מנת להעריך את מבנה הלב בקרב 446 חולי ESRD, וכן נאסף מידע בדבר התוצא הקליני של החולים במהלך תקופת מעקב ממוצעת של 7.6 שנים. בסך הכל, 336 חולים הושמו ברשימות המתנה להשתלת כליה, ו-114 עברו השתלת כליה.

סריקות תהודה מגנטית לבבית הראו כי 156 חולים (35.0%) היו בעלי מבנה תקין של הלב, 276 (61.9%) הראו LVH, 85 חולים (19.0%) הראו LVSD ו-62 חולים (13.9%) הראו הרחבה של חדר שמאל. הפרעה בודדת נצפתה בקרב 94 חולים (43.5%) בעוד ש-97 חולים (21.7%) הראו שתי הפרעות ומעלה. החוקרים מדווחים כי 95 חולים מתו, מהם 18 לאחר השתלת כליה, ומהם 53 מקרים שיוחסו לגורמים קרדיווסקולאריים (מהם שישה חולים לאחר השתלה).

החוקרים ניתחו כל אחת מההפרעות הקרדיווסקולאריות בנפרד, ומצאו כי חולים עם שתיים או שלוש מההפרעות האמורות הראו שרידות קרדיווסקולארית נמוכה משמעותית (p < 0.01).

החוקרים מציינים כי בחולים שהוערכו לקראת השתלת כליה, נמצא כי LVH, LVSD והרחבת חדר שמאל קשורים בשרידות קרדיווסקולארית גרועה יותר. הצטברות של מספר הפרעות לבביות קשור בנוסף בפרוגנוזה קרדיווסקולארית פחות טובה. לדבריהם, בעוד שהפרעה אחת אינה משפיעה בצורה מובהקת על השרידות, הרי שקיומן של שתי הפרעות ומעלה קשור לפרוגנוזה ירודה.

מומחה בתחום שנכח בכנס ונתבקש להגיב לפרסום הדברים מציין כי אין התוצאות מפתיעות. לדבריו, היה שמח לראות מחקרים לונגיטודינליים נוספים העושים שימוש בטכנולוגית CMR במטרה לבחון כיצד ארכיטקטורת הלב משתנה עם הזמן. עם זאת, הוא מכיר בכך שעלות הבדיקה מהווה גורם מגביל, ומשער כי במידה והבדיקה תהפוך זולה יותר, מדובר יהיה בנדבך נוסף מהכלים האבחנתיים שבנמצא.

מתוך כנס ה-American Transplant Congress (ATC) שנערך בסן-דייגו, קליפורניה, בחודש מאי 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה