שכיחות גבוהה של יתר לחץ דם בצעירים חולי סוכרת (מתוך Journal of Pediatrics)

כרבע מהילדים והמתבגרים עם סוכרת מסוג 2 סובלים מיתר לחץ דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Journal of Pediatrics.

לדברי החוקרים, בעוד ששכיחות יתר לחץ דם נמוכה יותר בקרב צעירים עם סוכרת מסוג 1, קיימת שכיחות גבוהה יותר בקבוצות מיעוט אתניות, במתבגרים וצעירים שמנים עם איזון גליקמי ירוד.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 3691 חולים עם סוכרת מסוג 1 ו-410 חולי סוכרת מסוג 2; כל המשתתפים היו בין הגילאים 3-17 שנים. לחץ דם מוגבר הוגדר בנוכחות לחץ דם סיסטולי או דיאסטולי מעל אחוזון 95.

בסה”כ, ב-7.7% (316/4101) מהמשתתפים תועד לחץ דם מוגבר, כולל 219 (5.9%) מחולי סוכרת מסוג 1 ו-97 (23.7%) מחולי סוכרת מסוג 2 (p<0.0001).

החוקרים בחנו בנוסף את שכיחות יתר לחץ דם בהתאם למאפיינים דמוגרפים, קליניים וסוציו-אקונומיים. בקרב חולי סוכרת מסוג 1, תועד הבדל מובהק לפי גזע: 5% מהצעירים הלבנים הלא-היספאנים אובחנו עם יתר לחץ דם, זאת בהשוואה ל-7.6% מההיספאנים (p=0.04) ו-7.8% מהאפריקאים-אמריקאים (p=0.04).

החוקרים זיהו מגמה דומה בתת-קבוצה של חולים עם סוכרת מסוג 2, אך מרבית ההשוואות היו חסרות מובהקות סטטיסטית בשל גודל מדגם קטן.

בהשוואה לחולים עם סוכרת מסוג 1 (7.4%), שיעור החולים עם סוכרת מסוג 2 שהיו מודעים לכך שסבלו מיתר לחץ דם היה גבוה יותר (31.9%,  p<0.0001) , על-פי הביקורים הרפואיים בהם אישרו כי ידעו על האבחנה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאים אלו מדגישים את חשיבות ההתמקדות באוכלוסיות בסיכון גבוה להפחתת הסיכון לסיבוכים מיקרווסקולארית ומאקרווסקולארים של סוכרת ויתר לחץ דם, עם הגיל.

J Pediatr 2010

לידיעה במדסקייפ


שימו לב, אתם מוזמנים לבקר בביה”ס האינטרנטי לסוכרת: להרחיב את הידע ולשפר את היכולות הטיפוליות באמצעות האינטרנט, בזמן ובמקום שנוח לכם! השיעורים מועברים על ידי מיטב המומחים בתחום וכוללים גם מעורבות מצידכם, בדמות פתרון לשאלות או דיוני מקרה. לכניסה הקליקו כאן.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה