קרדיולוגיה

שימוש באספירין נקשר להזדקנות המאקולה בחולים מבוגרים (מכנס ה- Association for Research in Vision and Ophthalmology)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בכנס ה- Association for Research in Vision and Ophthalmology, עולה כי נבדקים בני 65 שנים ומעלה, אשר נוטלים אספירין בתכיפות רבה מצויים בסיכון מוגבר לפתח הפרעה של הזדקנות המאקולה (aging macula disorder) אובדן של הראייה המרכזית בדומה ל- AMD (age-related macular degeneration).

לדברי החוקרים, בעבר הדגימו מספר מחקרים קשר בין שימוש באספירין והזדקנות המאקולה, ולעומתם היו מחקרים שלא הצליחו להוכיח כל קשר בין השניים.  לאור זאת, עלה הצורך לבצע מחקר נוסף שיבדוק את הקשר.

במחקר הנוכחי (EUREYE) נכללו 4,691 נבדקים בני 65 שנים ומעלה מ-7 מרכזים רפואיים באירופה.  הנבדקים נשאלו, תוך שימוש בשאלון מובנה, לגבי שימוש באספירין ולגבי גורמי סיכון אפשריים להפרעת הזדקנות המאקולה.

ערפלנים פוטנציאליים כללו גיל, לחץ דם סיסטולי, רמות כולסטרול, מין, סיפור של צריכת אכוהול, תעוקת חזה, מחלה קרדיו-וסקולארית, סוכרת, רמת השכלה, שימוש באנלגטיקה ועישון.

מתוך כלל הנבדקים, ל- 36.4% הופיעה הפרעה מוקדמת של הזדקנות המאקולה, ול- 3.3% הפרעה מאוחרת.

41% מהנבדקים דיווחו על שימוש חודשי באספירין, 7% דיווחו על שימוש לפחות פעם בשבוע, ו 17.3% דיווחו על שימוש יומיומי בתרופה.

החוקרים מדווחים כי יחס הסיכויים להפרעת הזדקנות המאקולה בדרגה 1 עלה עם עליית התכיפות בשימוש באספירין, והגיע ל- 1.26 (95% CI 1.08 – 1.46; P trend < .001) בחולים שדיווחו על שימוש יומיומי.  באופן דומה יחס הסיכויים להפרעה בדרגה 2 עמד על 1.40 (95% CI, 1.16 – 1.68; P trend < .001) במשתמשים יומיומיים.  עבור הפרעה נאו-וסקולארית של הזדקנות המאקולה, יחס הסיכויים עמד על 2.26 (95% CI, 1.66 – 3.08; P trend < .001) במשתמשים יומיומיים.

החוקרים מדגישים כי הקשר נשמר גם לאחר תקנון לערפלנים שצוינו מעלה.

החוקרים מציינים כי המחקר היה מחקר חתך, ולא היה מידע זמין לגבי השימוש האמיתי באספירין.  בנוסף, יתכן שהופיעה הטיית זיכרון, לאור ההנחה שחלק מהנבדקים בלבלו אספירין עם תרופות אנלגטיות אחרות.

אף על פי כן, החוקרים מסיקים כי שימוש תכוף באספירין עלול להגביר סיכון להפרעת הזדקנות המאקולה באוכלוסיות מבוגרות.  מחקרים עתידיים נדרשים לשם קביעת היקף הקשרים שנמצאו.

החוקרים מוסיפים, כי למרות ממצאיהם, אין הם ממליצים להפסיק טיפול באספירין הנלקח עקב מחלה קרדיו-וסקולארית, אולם אם הוא משמש כתרופה אנלגטית, מומלץ לבחור במשכך כאבים אחר.

המומחים, בתגובתם, מציינים כי ממצאי המחקר מעניינים, אולם לאור אופיו התצפיתי של המחקר, יכולים הממצאים רק להצביע על קשר אפשרי בין אספירין והפרעת הזדקנות המאקולה.  לדבריהם, חסר מידע לגבי הסיבות לנטילת אספירין ולגבי תחלואות נלוות בקרב הנבדקים.  כמו כן מחקר ביקורת בבחירה אקראית בשם Women’s Health Study לא הדגים כל קשר בין אספירין והפרעת הזדקנות המאקולה, כך שיש בהחלט יש מקום למחקרים נוספים.

מתוך כנס ה- ARVO (Association for Research in Vision and Ophthalmology), שנערך במאי 2010 בפורט לודרדייל, ארה”ב.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה