האיגוד הקרדיולוגי: שיעור התמותה בישראל מאוטם שריר הלב נמוך יותר מאשר באירופה

בגיליון החדש של ה European Heart Journal, העיתון הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי האירופאי, מתפרסמת השבוע השוואה מעניינת בין מדינות אירופה השונות בכל הנוגע לטיפול באוטם שריר הלב (המאמר רצ”ב). ניתן ללמוד ממאמר זה רבות אודות מצבה של ישראל ביחס למדינות אירופה בטיפול בחולים הסובלים מהתקף לב חריף. הממצא העיקרי של העבודה, המצורפת להודעה זו,  הוא כי התמותה בישראל במהלך האשפוז בחולי אוטם שריר הלב היא 4.2% – הנמוכה ביותר באירופה. כפי שניתן לראות בטבלה התמותה בבריטניה, צרפת, גרמניה, איטליה ושאר מדינות אירופה שלגביהן יש נתונים גבוהה פי כמה מזו שבישראל. הנה עוד כמה נתונים חשובים:

1.      שיעור המקרים החדשים של אוטם שריר הלב בישראל דומה לזה של הממוצע האירופי ועומד על כ 136 מקרים לכל 100,000 תושבים בשנה.

2.      כ 75% מהחולים המקבלים טיפול דחוף לפתיחת העורק החוסם בעת התקף לב מקבלים זאת בדרך של צינתור מיידי, הנחשב לטיפול הטוב יותר,  ולא בתרופות ממיסות קרישים  ישראל נמצאת מבחינה זו במקום טוב באירופה . יש לציין כאן כי נתוני הסקר לגבי המצב בישראל מתבססים על שנת 2006 ומאז שיעור זה עלה במידה ניכרת.  נציין גם כי ההשוואה העולה מתמונה מס’ 1 בין המדינות השונות היא קשה עקב שוני רב בשיער החולים שאינם מקבלים כלל טפול לפתיחת העורק החסום, הבדל הנובע קרוב לודאי מהבדלים בשיטת הדיווח. 

3.      מספר הצינתורים הטיפוליים המתבצע בישראל הוא מהגבוהים באירופה ועומד על 2726 לכל מיליון תושבים. זהו שיעור כפול מבריטניה והוא עולה בין השאר על צרפת ואיטליה. השיעור בגרמניה גבוה יותר.

4.      מבחינת מספר מעבדות הצינתורים ביחס לגודל האוכלוסיה נמצאת  ישראל במקום ממוצע באירופה עם כ 333,500 תושבים על כל מרכז צינתורים (טבלה 4). זהו שיעור שמחברי המאמר כוללים בתחום האופטימלי. שני הנתונים האחרונים משקפים את ההשקעה הלאומית בחדרי צינתור ומעידים על כך שמצבה של ישראל מבחינה זו הוא טוב מאד בהשוואה לשאר מדינות אירופה.

5.     מניתוח של נתוני מספר הצינתורים ומספר הצינתורים הדחופים בעת התקף לב, בהשוואה למדינות אירופה,  ניתן לראות כי מספר הצנתורים בישראל לנפש גבוה בהרבה מזה שבמדינות בהן התל”ג גבוה יותר כמו איטליה, בלגיה, פינלנד וצרפת, אך נמוך מזה שבגרמניה.

6.      הזמן העובר בישראל מרגע שהחולה מגיע למערכת הרפואית עם התקף לב ועד שהוא מקבל טיפול לפתיחת העורק החסום הוא מהקצרים באירופה . גם שיעור החולים המגיעים לביה”ח באמבולנס, דבר שהוכח כמקצר את זמן הטיפול, הוא מהנמוכים באירופה .  

לסיכום: האיגוד הקרדיולוגי בישראל גאה על כך כי התמותה מאוטם שריר הלב שהושגה בארץ היא הנמוכה באירופה. הדבר משקף שנים של מחקר ועבודה מאומצת של המחלקות הקרדיולוגיות בישראל, כמו גם השקעה נכונה של מערכת הבריאות במעבדות צינתורים בכל רחבי הארץ. על מנת שההישג הנוכחי ישמר גם בעתיד ואף יגדל יש להמשיך ולהשקיע משאבים רבים במחקר, בכח אדם ובציוד לטיפול בהתקפי לב. השקעה זו הוכחה כעת כמצילת חיים.

European Heart Journal (2010) 31, 943957

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה