קרדיולוגיה

האם דום נשימה חסימתי בשינה מעלה את הסיכון לחסרים בזיכרון מילולי? (מתוך American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine)

חוקרים מבריטניה מדווחים במאמר חדש שפורסם ב-American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine על קשר בין דום נשימה חסימתי בשינה ובין חסר בזיכרון מילולי, אך ללא קשר לחסרון ויזואלי.

החוקרים ערכו השוואה בין 60 חולים עם דום נשימה חסימתי בשינה ו-60 מתנדבים בריאים, להערכת כישורי הקשב והזיכרון האפיזודי והסמנטי.

החוקרים מסבירים כי זיכרון אפיזודי מערב אירועים ספציפיים הקשורים בזמן ובמקום, דוגמת יום ראשון בעבודה. זיכרונות סמנטיים אינם קשורים לאירועים או זמנים ספציפיים. לדוגמא, כולם מכירים את מגדל אייפל בפריז, אך אינם זוכרים מתי למדו זאת.

החוקרים מדווחים כי בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה תועדה יכולת נמוכה יותר בתפקודי הזיכרון האפיזודי המילולי, בהשוואה לביקורות, בעוד שזיכרון העבודה, הזיכרון הסמנטי והזיכרון האפיזודי הוויזואלי נותרו תקינים.

בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה תועדה נטייה לתפקוד פחות טוב במשימות של שטף דיבור, אם כי הבדלים אלו היו חסרי מובהקות סטטיסטית.

החוקרים כותבים כי קיימת קורלציה ירודה בין תפקוד הזיכרון האפיזודי המילולי ובין מדדי חומרת המחלה, אך קיימת קורלציה משמעותית עם שנות ההשכלה. להערכתם, בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה יש קושי ספציפי בהטמעת ולאחר מכן שליפת מידע המוצג להם מילולית, אך ללא בעיות בשליפת מידע ויזואלי, ללא החמרה נוספת בחסרים אלו עם עלייה בחומרת המחלה.

לאור העדר הקשר בין החסר בזיכרון ובין חומרת המחלה, החוקרים מזהירים כי לקויים אלו עשויים להופיע בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה קלה, ובאופן כללי, עשויים לפגוע משמעותי בתפקוד החולים במהלך שעות היום.

Am J Resp Crit Care Med 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה