קרדיולוגיה

האם חומצות שומן מסוג אומגה 3 עשויות לסייע בשמירה על קצב סינוס לאחר היפוך חשמלי בשל פרפור פרוזדורים? (מתוך כנס American College of Cardiology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר בוצע בהקצאה אקראית ובהשוואה לתרופת דמה, והוצג בכנס השנתי של ה-American College of Cardiology 2010 Scientific Sessions, עולה כי חולים המצויים בסיכון גבוה להישנות לאחר היפוך חשמלי של פרפור פרוזדורים (Atrial Fibrillation, AF) עשויים לשמור טוב יותר על קצב סינוס באם נוטלים תוסף של חומצות שומן מסוג Omega-3 Polyunsaturated Fatty-acid (PUFA) בנוסף לטיפול האנטיאריתמי המקובל.

לאחר מעקב של כשנה, מצאו החוקרים כי חולים אשר הוקצו אקראית ליטול תוסף של Omega-3 PUFA למשך כחודש לפני ניסיון ההיפוך החשמלי נזקקו בנוסף לפחות שוקים חשמליים ולאנרגיה נמוכה יותר של השוק החשמלי לשם השגת היפוך מוצלח.

אף על פי שהתכשיר Amiodarone עודנו התכשיר היעיל ביותר לשמירה על קצב סינוס לאחר היפוך חשמלי בשל פרפור פרוזדורים, מסבירים החוקרים, הרי שישנו מידע תצפיתי רב לפיו יתכן ותוספי אומגה-3 עשויים להשיג השפעה דומה, וזאת לצד הירידה האפשרית בסיכון להפרעות קצב חדריות ומוות פתאומי.

לדברי החוקרים, ההבדל שנצפה בפרק הזמן עד להישנות פרפור הפרוזדורים לטובת החולים שנטלו אומגה-3 במחקרם זה היה רב מבחינה מספרית, וזאת למרות שאוכלוסיית החולים שנכללו בו היו כאלה בהם קשה לטענתם להשיג מניעה מוצלחת, שכן כולם היו בעלי היסטוריה של הישנויות לאחר היפוך חשמלי קודם. אף על פי כן, מאחר והמדגם כלל כמאתיים חולים בלבד, אין תוצאותיהם אלו סופיות, הם מציינים, כך שיש צורך במחקרים מבוקרים גדולים יותר, ובהקצאה אקראית, של גישה טיפולית זו.

נכללו במחקר חולים הסובלים מפרפור פרוזדורים שנמשך חודש ימים לפחות על אף טיפול ב-Amiodarone ובנוסף תכשיר מסוג מעכבי ACE או מסוג חסם הרצפטור לאנגיוטנסין (ARB). אלו הוקצו אקראית בצורה כפולת-סמיות לקבל תרופת דמה או לחילופין תוסף Omega-3 PUFA במינון של גרם אחד ליום בנוסף לתרופות האמורות. התוסף התזונתי הכיל אתיל-אסטרים של Eicosapentaenoic acid (EPA) ו-Docosahexaenoic acid (DHA) ביחס ממוצע של 0.9 עד 1.5, מזכירים החוקרים.

נפסלו מהשתתפות במחקר חולים עם הגדלה ניכרת של עלייה שמאל, אי ספיקת לב בדרגת NYHA IV, פגיעה כלייתית משמעותית או צורך מתמשך בטיפול ב-Digoxin. לאחר ההקצאה האקראית, הראו הקבוצות דימיון מבחינת משך פרפור הפרוזדורים וכן ביחס למאפיינים קליניים, אקוקרדיוגרפיים ואלקטרוקרדיוגרפיים.

החוקרים מוסיפים כי בוצע ניטור אחר הטיפול ב-Warfarin בכל החולים במטרה להשיג רמת INR שבין 2 ו-3. החולים עברו היפוך לבבי חשמלי לאחר השגת INR גבוה מ-2 למשך ארבעה שבועות לפחות לאחר ההקצאה האקראית. לדבריהם, שיעור ההצלחה של ההיפוך החשמלי היה 97.9% בקבוצת האומגה-3, לעומת 91.3% בקבוצת הביקורת. שתי הקבוצות לא נבדלו משמעותית ביחס ללחץ הסיסטולי או הדיאסטולי או ביחס לשיעור תופעות הלוואי במהלך תקופת המעקב, שנמשכה עד לשנה אחת.

בניתוח רב משתני, מצאו החוקרים כי הוספת הטיפול ב-Omega-3 PUFA נקשרה בסיכון נמוך ב-57% להישנות של פרפור הפרוזדורים לאחר היפוך חשמלי, עם יחס סיכון של 0.43 (95% CI = 0.28-0.67). תועלת זו הייתה בלתי תלויה בגיל החולה, משך הפרפור או באם סבל החולה מסוכרת.

מתוך הכנס השנתי של ה-American College of Cardiology 2010 Scientific Sessions שנערך במרץ 2010 באטלנטה, ג’ורג’יה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה