קרדיולוגיה

הקשר בין דיכאון ובין מחלה צרברווסקולארית בנשים מבוגרות (מתוך American Journal of Geriatric Psychiatry)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-American Journal of Geriatric Psychiatry עולה קשר בין תסמיני דיכאון בדרגה גבוהה יותר ובין מחלה צרברווסקולארית תת-קלינית בנשים מבוגרות, אך לא בגברים.

לדברי החוקרים, בנשים, לדרגה גבוהה יותר של תסמיני דיכאון ייתכן תפקיד בהתפתחות מחלת כלי-דם תת-קלינית במוח, או שייתכן ונשים מועדות יותר להשפעות האמוציונאליות של מחלת כלי-דם תת-קלינית של המוח.

מדגם המחקר כלל 101 מבוגרים בריאים (בגיל ממוצע של 67 שנים), במטרה לבחון אם קיים קשר דיספרופורציונאלי בין תסמיני דיכאון ובין מחלה צרברווסקולארית תת-קלינית בנשים, לעומת גברים. המשתתפים השלימו את שאלון BDI (Beck Depression Inventory) ועברו בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית.

סריקות ה-MRI דורגו ע”י נוירו-רדיולוגים לסמנים של מחלה תת-קלינית, וכן דורגו לסמנים של אטרופיה מוחית, כולל הגדלת חדרים והרחבת חריצים (Sulci).

בממוצע, דרגת תסמיני הדיכאון בקרב המשתתפים במחקר הייתה נמוכה. מניתוח הממצאים, תוך תקנון לגיל, השכלה, לחץ דם סיסטולי, רמות סוכר, צריכת חמצן מקסימאלית, BMI, צריכת אלכוהול ותוצאות מבחן מיני-מנטל), החוקרים מצאו כי למין החולה הייתה השפעה משמעותית על תסמיני הדיכאון וניבוי מחלה צרברווסקולארית תת-קלינית.

החוקרים מצאו קשר מובהק בין תסמיני דיכאון ובין מחלה צרברווסקולארית תת-קלינית בנשים (p<0.01), אך לא בגברים (p>0.05). עם זאת, תסמיני דיכאון לא ניבאו אטרופיה מוחית.

Am J Geriatr Psychiatry 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה