האם אגוזי מלך משפרים את תפקוד האנדותל בחולים סוכרתיים? (מתוך כנס Preventive Medicine 2010)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס Preventive Medicine 2010, הוא הכנס השנתי של ה-American College of Preventive Medicine (ACPM), עולה כי הצריכה היומית של אגוזי מלך (Walnuts) הינה בעלת הפוטנציאל לשפר את תפקוד האנדותל ואת רמות השומנים בפלסמה בקרב חולים עם סוכרת מסוג 2.

החוקרים מסבירים כי סוגים רבים של אגוזים נחשבים כתוספת בריאה לכל סוג שהוא של תזונה, וזאת בזכות תכולה גבוהה של שומן פולי-בלתי-רווי ושומן מונו-בלתי-רווי. מבין אלו, אגוזי מלך נחשבים כבריאים במיוחד, לאור הרמות הגבוהות של חומצות שומן אומגה-3 בהם. כעת, העלו החוקרים מאוניברסיטת ייל השערה לפיה הוספת אגוזי מלך לתזונה עשויה לספק תועלת קרדיווסקולארית לחולים סוכרתיים.

לדברי החוקרים, ידוע כי אגוזים עשירים בסיבים, וכי מכילים מגוון של מיקרונוטריינטים, מינרלים, ויטמינים מקבוצת B ומגנזיום ולהם מספר תכונות נוספות המסמנות אותם כבעלי הפוטנציאל להועיל לאנשים המצויים בסיכון קרדיווסקולארי. במחקרם זה ביקשו החוקרים לבחון שמא ניתן יהיה להוכיח שישנה תועלת וסקולארית לצריכתם בקרב אוכלוסיה בסיכון, ובפרט מבוגרים עם סוכרת מסוג 2.

במחקר נכללו 24 נבדקים (מהם 14 נשים ו-10 גברים) בגיל ממוצע של 58 שנים. הנבדקים הוקצו אקראית לקבל תזונה כראות עיניהם המועשרת ב-56 גרם של אגוזי מלך ליום, או לחילופין תזונה כראות עיניהם ללא תוספת אגוזי המלך. מהלך המחקר כלל שמונה שבועות של התערבות, שמונה שבועות נוספים ללא התזונה האמורה (תקופת washout) ולאחריהם שמונה שבועות נוספים של התערבות בהם החליפו החוקרים בין שתי הקבוצות (במילים אחרות, המחקר בוצע תוך הקצאה אקראית ו-crossover). הנבדקים עברו בדיקות של תפקוד האנדותל והערכה של ביומרקרים קרדיווסקולאריים לפני ואחרי כל תקופת התערבות.

היעד העיקרי של המחקר היה שינוי ב-Flow-mediated dilatation (FMD) לאחר שמונה שבועות, ויעדיו המשניים כללו שינויים בשומנים בדם, רמות HbA1C, רמות הגלוקוז בצום, רגישות לאינסולין ומספר מדדים אנתרופומורפיים.

החוקרים מצאו שיפור משמעותי במדד תפקוד האנדותל, ה-FMD, בקרב הנבדקים אשר צרכו אגוזי מלך לעומת אלו שלא עשו כן (FMD, 2.2% ± 1.7% לעומת 1.2% ± 1.6%; p = 0.04). על אף שהנבדקים הצורכים אגוזי מלך הראו ירידה מהערכים הבסיסיים של הכולסטרול הכללי (-9.7 ± 14.5 mg/dL ושל הכולסטרול מסוג LDL (-7.7 ± 10.0 mg/dL; p < 0.01), ירידות אלו לא הגיעו לכדי מובהקות סטטיסטית בהשוואה לנבדקים שלא צרכו אגוזי מלך כחלק מתזונתם (כולסטרול כללי, -4.5 ± 23.0; p = 0.38; כולסטרול מסוג LDL, -7.8 ± 20.6; p = 0.97).

בנוסף, לא מצאו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות ביחס למדדים אנתרופומורפיים, לרמות ה-HbA1C, רמות הגלוקוז בדם בצום והתנגודת לאינסולין. עם זאת, החוקרים מדגישים כי ממצא המפתח היה ההבדל בנוגע לתפקוד האנדותל. לדבריהם, לא נצפה שיפור משמעותי ביחס למגוון גורמי הסיכון הקרדיאליים האחרים אשר נבדקו כיעדי המשנה של המחקר, אולם השיפור שנצפה ביחס לתפקוד האנדותל הינו הנקודה העיקרית.

החוקרים מסבירים כי במקום לבדוק את מצב כלי הדם בצורה עקיפה, על פי רמותיהם של החומרים אשר עוברים דרכם- דוגמת כולסטרול LDL, טריגליצרידים או הורמוני הדחק, העדיפו בפשטות לבחון את מצב כלי הדם בצורה ישירה, ולטענתם תוצאותיהם מעידות על כך שתפקוד האנדותל הראה שיפור בעקבות הוספת אגוזי מלך לתזונה באופן יומיומי.

כמו כן, ביקשו החוקרים להעריך שמא הוספת אגוזי מלך לתזונה, המהווים כ-365 קלוריות ליום, תגרום לעלייה במשקל בקרב אוכלוסיית חולים אשר מצויים כבר בסיכון להשמנת יתר. תוצאותיהם מראות כי אין עלייה משמעותית במשקל בקרב הנבדקים אשר קיבלו תוספת של אגוזי מלך לתזונתם.

על אף שבמחקרם זה התמקדו החוקרים בחולים סוכרתיים, הם מספרים כי בכוונתם להראות את התועלת שבהוספת אגוזי מלך לתזונה גם בקרב אוכלוסייה של נבדקים בריאים.

מומחה בתחום אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים מציין כי גם לשקדים הודגמה תועלת משמעותית, וכי סוכרתיים עשויים להפיק תועלת מתערובת של אגוזים מסוגים שונים. לדבריו, השילוב של סוגי אגוזים שונים הינו בריא ויש להמליץ עליו כחלק מאורח חיים בריא, מאחר ולכל אגוז מרכיבים הייחודיים לו. עם זאת, מזכיר המומחה כי לאגוזי מלך ולשקדים יתרון בשל סוגי השומנים שהם מכילים.

המומחה מוסיף כי לשקדים יתרונות ייחודיים לחולי סוכרת. הוא מסביר כי חומצות שומן מסוג אומגה-3 המצויות בעיקר באגוזי מלך הינן טובות עבור התפתחות העצבים והמוח, וכן עבור הלב, אולם מחקרים מסוימים הציעו כי לשקדים יתרונות הספציפיים לשליטה ברמות הסוכר בדם, דבר שלא הודגם במחקר הנוכחי ביחס לאגוזי מלך. יתרה מכך, צריכת אגוזי מלך במחקר הנוכחי לא הראתה שליטה טובה במדדים הקשורים בגלוקוז וזאת על אף שהמינון שלהם היה כפול מהצריכה היומית הנדרשת.

החוקרים מסבירים כי שקדים הינם מזינים מאוד וככל הנראה מספקים תועלת אף הם, ומוסיפים כי על פי מדד ה-NuVal של איכות תזונתית כוללת מ-1 ל-100, מתבלטים הן אגוזי המלך (עם ציון של 82) והן השקדים (עם ציון של 79). בינתיים, בכוונתם של החוקרים לעבור לשלב הבא ולבחון את התועלת של אגוזי מלך באנשים טרום-סוכרתיים.

מתוך כנס Preventive Medicine 2010, הוא הכנס השנתי של ה-American College of Preventive Medicine (ACPM), שנערך בחודש פברואר בווירג’יניה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה