הקשר בין מיגרנה עם אאורה ובין שבץ איסכמי (מתוך Headache)

מיגרנה עם אאורה מעלה את הסיכון לתחלואה קרדיווסקולארית, אך במאמר חדש שפורסם ב-Headache מדווחים החוקרים כי הסיכון לסיבוכים ספציפיים, דוגמת שבץ או התקף לב, עשוי לנבוע בנוסף ממאפיינים אחרים של מיגרנה.

מדגם המחקר כלל 27,840 משתתפות ממחקר Women’s Health Study שבחן אם ובאיזה היקף מאפיינים שונים של מיגרנה, בנוסף לאאורה, משפיעים על הקשר בין מיגרנה ובין אירועי תחלואה קרדיווסקולארית יעד סיום משולב שכלל שבץ איסכמי ראשון לא-פטאלי, אוטם לבבי ראשון לא-פטאלי, או תמותה עקב מחלה קרדיווסקולארית איסכמית.

הנשים דיווחו על מאפייני כאבי הראש, והיארעות אירועים קרדיווסקולאריים אושרה ע”י סקירת הרשומות הרפואיות.

בתחילת המחקר, 5125 נשים (18.4%) דיווחו על היסטוריה של מיגרנה. מבין 3160 נשים שדיווחו על מיגרנה פעילה, 39.7% דיווחו על מיגרנה עם אאורה.

במהלך מעקב ממוצע של 12 שנים (330,190 שנות-אדם), תועדו 708 אירועים קרדיווסקולארים, כולל 312 אירועי שבץ איסכמי ו-305 אוטמים לבביים.

באופן לא-מפתיע, לאור דיווחים מוקדמים, נשים עם מיגרנה פעילה עם אאורה, הסיכון לאירועי תחלואה קרדיווסקולארית היה גבוה כמעט פי שתיים (HR = 2.01,  p<0.0001), הסיכון לשבץ איסכמי היה גבוה פי 1.79 (p=0.01) והסיכון לאוטם לבבי היה גבוה פי 2.11 (p=0.0004) בהשוואה לנשים ללא היסטוריה של מיגרנה.

הקשר בין מיגרנה עם אאורה ובין שבץ איסכמי היה בולט יותר בהעדר מאפיינים אחרים של מיגרנה, במיוחד בהעדר בחילות/הקאות (HR = 3.27,  p<0.0001). מנגד, הקשר בין מיגרנה עם אאורה ובין אוטם לבבי לא היה תלוי בדפוס מסוים של מאפיינים אחרים של כאב הראש.

החוקרים מציינים כי למרות ההשערות בנוגע למנגנונים הביולוגיים הקושרים בין מיגרנה ותחלואה קרדיווסקולארית, עדיין לא-ברור אם הקשר קיים רק במיגרנה עם אאורה. באשר לשבץ איסכמי, ייתכן ויש מעורבות של שינוי בפעילות MMP (Matrix Metalloproteinase).

Headache 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה