שיפור בשיעור התמותה של תינוקות עם מומי לב מולדים (מתוך Circulation)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ה-9 בפברואר 2010 של ה-Circulation, עולה כי בשנים האחרונות חל שיפור בשיעור התמותה של תינוקות עם מום לבבי מולד הכולל חדר תפקודי בודד (Functional Single Ventricle).

המחקר כלל 782 ילודים עם חדר תפקודי בודד ו-225 ילודים עם מום מסוג simple dextro-transposition of the great arteries (קבוצת ההתייחסות), אשר נולדו בטקסס בשנים 1996-2003.

מתוצאות המחקר עולה כי נצפה שיעור הישרדות ל-5 שנים של 38% בקרב תינוקות עם תסמונת לב שמאלי היפופלסטי, שיעור של 56.1% בתינוקות עם חדר בודד, 55.7% בתינוקות עם אטרזיה של המסתם הריאתי ומחיצה חדרית שלמה, ו-74.6% בתינוקות עם אטרזיה של המסתם הטריקוספידלי.

החוקרים מדווחים כי נמצא קשר בין נוכחות של מומים חוץ-לבביים ובין סיכון גבוה ב-84% לתמותה. לאחר תקנון לגיל ומשקל הלידה נמצא כי הסיכון לתמותה של ילודים עם לב שמאלי היפופלסטי היה גבוה פי 8.4, בהשוואה לתינוקות עם טרנספוזיציה של הכלים הגדולים. בנוסף, נצפתה במחקר תמותה גבוהה יותר בקרב תינוקות שחורים ותינוקות שנולדו לאורך הגבול עם מקסיקו.

החוקרים מציינים כי במהלך תקופת המחקר חל שיפור מובהק בשיעורי ההישרדות של התינוקות, ומפרטים כי לתינוקות שנולדו לאחר שנת 2000 נצפה סיכון נמוך ב-47% לתמותה.

הם מסבירים כי תוצאות המחקר מצביעות על ההתפתחות שחלה בטיפול הרפואי והניתוחי, והובילה לשיפור בהישרדות תינוקות עם מומי לב מולדים שנחשבו בעבר לקטלניים.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי דרוש מחקר נוסף בתחום, וכי יש לבדוק האם הבדלי הגזע או ההבדלים הגיאוגרפים בשיעורי התמותה עשויים להיות מוסברים מזמינות שונה של קרדיולוגים או מגורמים אחרים שמשפיעים על הפנית התינוקות לטיפול מומחים.

Circulation 2010;121:644-650.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה