פירות וירקות לשיפור התפקוד הריאתי בחולי COPD ?(מתוך European Respiratory Journal)

ממחקר חדש מיוון עולה כי תזונה עשירה בפירות טריים, מיצי פירות וירקות, עשויה להביא לשיפור בתפקוד הריאתי ולצמצם את מספר ההתלקחויות בחולים עם COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease).

לדברי החוקרים, מצטברות עוד ועוד עדויות לפיהן COPD מתאפיין בתהליך דלקתי מוגבר בדרכי הנשימה ובכל הגוף, כאשר המקור לכך הוא בחלקו החמרת עקה חמצונית בחולי COPD.

החוקרים שיערו כי איזון העקה החמצונית ע”י התערבות תזונתית תסייע בהגנה על הריאות של חולי COPD.

מדגם המחקר כלל 120 חולי COPD (גיל ממוצע של 68 שנים, 88% גברים) במחקר בתווית-פתוחה, בן שלוש שנים. כל החולים השלימו שאלון תזונתי במרווחים של 6 חודשים.

60 חולים חולקו באקראי לקבוצת התערבות, במסגרתה ניתנו הוראות להגדלת צריכת הירקות והפירות הטריים בלפחות מנה אחת ביום. בקבוצת הביקורת, לא נערכו דיונים בנוגע לדיאטה.

בתחילת המחקר, הקבוצות היו דומות בנתונים הדמוגרפים, עישון או הפסקת עישון, הרגלי תזונה ותוצאות ספירומטריה. החולים בשתי הקבוצות היו דומים גם מבחינת הפעילות הגופנית, השינויים בערכי BMI, או צריכת אלכוהול במהלך המחקר.

בתחילת המחקר, הקבוצות היו דומות מבחינת צריכת פירות וירקות. לאורך המחקר, הדיאטה בקבוצת הביקורת נותרה ללא שינוי, אך בקבוצת ההתערבות חלה עלייה משמעותית בצריכת נוגדי-חמצון (p=0.001).

בשנה שלפני המחקר, שיעור ההתלקחויות השנתי הממוצע היה דומה בקבוצת ההתערבות (0.45) ובקבוצת הביקורת (0.51,  p=0.01). עם זאת, במהלך המחקר, השיעורים השנתיים היו נמוכים יותר באופן מובהק בקבוצת ההתערבות (0.18 לעומת 0.34,  p=0.001).

החוקרים מצאו קשר בין דיאטה עשירה בנוגדי-חמצון ובין עליה שנתית במדדי FEV1 (Forced Expiratory Volume in 1 Second), בעוד שממוצע FEV1 ירד בקבוצת הביקורת (p=0.03). בקבוצת ההתערבות, ערכי FEV היו גבוהים יותר משמעותית בתום המחקר.

החוקרים מציינים כי הקשר בין צריכה עודפת של נוגדי-חמצון ובין שיפור ערכי FEV1 היה מובהק. הם מוסיפים כי הם לא מדדו באופן אובייקטיבי את העקה החמצונית במהלך המחקר, והם העריכו את ההתלקחויות פשוט ע”י הצגת שאלות לחולים.

עם זאת, מהממצאים עולה כי שינוי הרגלי התזונה להגדלת צריכת מזונות בעלי תוכן גבוה יותר של נוגדי-חמצון, עשוי להוביל לשיפור בתפקוד הריאתי.

Eur Respir J. 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה