קרדיולוגיה

האם יש תועלת במתן סטרואידים לטיפול בדלקת ריאות הנרכשת בקהילה? (מתוך American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine)

במחקר חדש מהולנד מצאו החוקרים כי אין ערך מוסף למתן טיפול ב-Prednisolone לחולים המאושפזים עקב דלקת ריאות הנרכשת בקהילה. למעשה, קיימת אפשרות לתגובת ריבאונד דלקתית לאחר דיכוי ראשוני עקב מתן Prednisolone.

החוקרים מסבירים כי מחקרים קודמים העלו את האפשרות כי יש תועלת במתן טיפול בסטרואידים לחולים עם דלקת ריאות הנרכשת בקהילה, ועלתה ההשערה כי ההשפעה נובעת מהפחתת התהליך הדלקתי המקומי והסיסטמי.

מדגם המחקר כלל 213 מבוגרים (גיל ממוצע של 64 שנים), שחולקו באקראי לטיפול בן 7 ימים ב-Prednisolone במינון 40 מ”ג ביום, או פלסבו. החולים טופלו בנוסף ב-Amoxicillin או Moxifloxacin.

בניתוח ITT (Intent-To-Treat), שיעור הריפוי הקליני לאחר שבוע (80.8% בקבוצת Prednisolone ו-85.3% בקבוצת הפלסבו) ולאחר 30 ימים (66.3% לעומת 77.1%) לא היו שונים באופן מובהק. לאחר 30 ימים, שישה חולים בכל קבוצה מתו (5.8% ו-5.5%, בהתאמה).

משך השהות בבית חולים, הזמן עד ליציבות קלינית ושיעורי הכישלונות המוקדמים היו דומים בשתי הקבוצות.

עם זאת, Prednisolone לווה בסיכון גבוה יותר לכשל מאוחר שהוגדר כהישנות הסימנים והתסמינים של דלקת ריאות 72 שעות לאחר האשפוז לבית החולים, לאחר תגובה ראשונית טובה לטיפול. באופן ספציפי, שיעור הכישלונות המאוחרים עמד על 19.2% עם Prednisolone ו-9.2% עם פלסבו (OR = 2.36,  p=0.04).

החוקרים מציינים כי בקבוצת המטופלים ב- Prednisolone תועדה ירידה מהירה יותר בערכי C-Reactive Protein , אך רק עד יום שבע. לאחר 14 ימים, ממוצע רמות C-Reactive Protein עמד על 42 מ”ג לליטר עם Prednisolone ו-22 מ”ג לליטר עם פלסבו (p<0.01).

גם ניתוח לפי תת-קבוצה של חולים עם דלקת ריאות חמורה, לא הדגים ערך מוסף למתן Prednisolone.

החוקרים מציינים כי מאחר והמחקר לא כלל חולים שכבר טופלו בסטרואידים, לא ניתן להשליך את הממצאים על חולים עם Chronic Obstructive Pulmonary Disease ודלקת ריאות הנרכשת בקהילה. כמו כן, הם מציינים כי בחולים שאינם מטופלים בסטרואידים, שינוי הדרגתי של המינון עשוי להגן מפני תגובת ריבאונד של התהליך הדלקתי. הם מוסיפים כי ייתכן והתוצאות היו טובות יותר עם מינון גבוה יותר של Prednisolone.

אעפ”י שלא ניתן לשלול תועלת בחולים עם מחלה חמורה, החוקרים מסכמים וכותבים כי לא מומלץ מתן ב- Prednisolone כתוסף שגרתי לטיפול בדלקת ריאות הנרכשת בקהילה.

Am J Respir Crit Care Med 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה