קרדיולוגיה

האם מתן פיבראטים או סטטינים למטופלים בקומדין מעלה את הסיכון לדימומים ממערכת העיכול? (מתוך American Journal of Medicine)

התחלת טיפול בפיבראטים או סטטינים המעכבים את אנזימי CYP3A4 כולל Fenofibrate, Gemfibrozil, Fluvastatin (לסכול), Simvastatin (סימוביל) ו-Atorvastatin (ליפיטור) מעלה את הסיכון לאשפוזים עקב דימום ממערכת העיכול בחולים המטופלים באופן כרוני בקומדין, כך עולה ממחקר חדש שתוצאותיו פורסמו במהדורת פברואר של American Journal of Medicine.

החוקרים מציינים כי Pravastatin (פרבליפ), לו אין אינטראקציה עם אנזימים אלו, אינו מעלה את הסיכון לדימום ממערכת העיכול.

לדברי החוקרים, בחולים המטופלים בקומדין המתחילים בטיפול בסטטינים ופיבראטים העוברים מטבוליזם ע”י אנזימי CYP3A4 , תתכן תועלת ממעקב קליני וניטור הדוק של ערכי INR.

במחקר מקרה-ביקורת (1999-2003) בחנו החוקרים את הסיכון לאשפוז עקב דימום ממערכת העיכול, בקרב חולים המטופלים בקומדין, שהחלו בנטילת פיבראטים או סטטינים. מדגם המחקר כלל 12,193 חולים בקבוצת המקרים ו-609,650 ביקורות. שיעורי ההיארעות של דימום ממערכת העיכול עמדו על 4.84 ל-100 שנות-אדם.

בקרב חולים שטופלו באופן כרוני בקומדין, הסיכון לדימום ממערכת העיכול עלה עם התחלת Gemfibrozil, Simvastatin, Atorvastatin, Fluvastatin ו-Fenofibrate, עם יחס סיכויים של עד 2.30, בתלות בתרופה ומועד התחלתה. כאמור, לא תועד סיכון מוגבר לדימום ממערכת העיכול בעקבות טיפול ב-Pravastatin.

החוקרים מציינים כי מדגם המחקר לא כלל כמות מספקת של חולים שטופלו ב-Rosuvastatin (העובר מטבוליזם ע”י אנזימי CYP2C9). למרות שהם לא בחנו תרופה זו, הם מצפים כי התחלת טיפול ב-Rosuvastatin עשויה להביא לעליה בסיכון לדימום ממערכת העיכול.

Am J Med 2010;123:151-157

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה