השפעת גובה החולה על הערכת התפקוד הריאתי בחולי COPD (מתוך European Respiratory Journal)

בחולי COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease), דפורמציות של החוליות תורמות לעיתים קרובות לאובדן גובה עם הגיל שמצידה, עשויה להוביל לפרשנות שגויה של תוצאות בדיקות להערכת התפקוד הריאתי של החולים, כך מדווחים חוקרים מנורבגיה במאמר חדש שפורסם ב-European Respiratory Journal.

לאור ממצאים אלו, החוקרים ממליצים כי בחולי COPD עם אובדן גובה, יותר מהמצופה לגילם, יש לשקול להתייחס לגובה המקסימאלי בעבר או לחישוב הגובה לפי מוטת הזרועות, בחישוב הערכים הצפויים.

החוקרים מסבירים כי מאחר שגובה הנבדק משמש לחישוב ערכי הייחוס בבדיקות להערכת התפקוד הריאתי, תתכן תת-הערכה של הערכים הצפויים והערכת-יתר של התפקוד הריאתי בחולים עם אובדן גובה מוגבר.

מדגם המחקר כלל 465 חולי COPD (גיל ממוצע 63 שנים, 50% נשים) ו-462 ביקורות (גיל ממוצע 65, 50% נשים) להשוואת הירידה בגובה ודפורמציות של החוליות, ובכדי להעריך כיצד אובדן הגובה משפיע על התפקוד הריאתי בחולי COPD.

לא זוהו הבדלים מובהקים בגובה בין קבוצת המקרים והביקורות. בממוצע, הגובה שנמדד בבדיקה האחרונה היה נמוך ב-2.3 ס”מ מהגובה המקסימאלי בעבר וב-2.5 ס”מ מהגובה שנקבע לפי מוטת הזרועות (p<0.0001). הירידה בגובה המקסימאלי בעבר הייתה גבוהה יותר ב-0.2 ס”מ, בממוצע, בקבוצת המקרים, בהשוואה לקבוצת הביקורות.

בקבוצת חולי COPD תועדה שכיחות גבוהה יותר של דפורמציות של החוליות (30% לעומת 21%, p=0.002), עם שיעור גבוה יותר של דפורמציות לכל חולה (0.8 לעומת 0.5, p=0.001). החוקרים מצאו קורלציה בין הירידה גובה ובין מדד עיוות עמוד השדרה בשתי הקבוצות (p<0.0001), ללא הבדל מובהק בין שתי הקבוצות.

מבחנים להערכת התפקוד הריאתי נערכו רק בקבוצת חולי COPD. ההשפעה של הירידה בגובה על הערכים בפועל לעומת הערכים הצפויים הייתה הקטנה ביותר עבור ערכי FEV1 (Forced Vital Capacity) ו-VC (Vital Capacity), והבולטת ביותר עבור TLC (Total Lung Capacity) ו-RV (Residual Volume). עם זאת, החוקרים לא זיהו הבדלים בתפקוד הריאתי על-בסיס מספר הדפורמציות בחוליות.

בהערכת התפקוד הריאתי, החוקרים מציינים שתי המלצות עיקריות. ראשית, בחולי COPD עם אובדן גובה תואם לגיל, ערכי הייחוס צריכים להתבסס על הגובה הנמדד בעמידה. שנית, בחולים עם אובדן גובה של 4 ס”מ ומעלה, יש להשוות את בדיקת תפקודי הריאות לערכים הצפויים על-בסיס הגובה הגבוה ביותר לפי זיכרון החולה או לפי הגובה בהתאם למוטת הזרועות. הם ממליצים בנוסף לערוך בדיקות להערכת דפורמציות נלוות של החוליות ואוסטיאופורוזיס בחולים עם אובדן גובה משמעותי.

Eur Respir J 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה