קרדיולוגיה

מחריף המאבק בין הר”י לסגן שר הבריאות: מועצות מדעיות, מצוקת האשפוז בפנימיות ובתי החולים הפסיכיאטרים

נראה שהמאבק המתמשך בין הר”י והיו”ר ד”ר אידלמן (בתמונה) לבין סגן השר ליצמן עולה מדרגה כעת. דוברת הר”י מפרסמת היום שלוש הודעות שונות התוקפות את התנהלות ליצמן: “המחטף” של המועצות המדעיות, מצוקת האשפוז בפנימיות, והבעיות שהתגלו לאחרונה בבתי החולים הפסיכיאטרים. לפניכם הודעות הר”י :

1. הרופאים יוצאים למאבק נגד כוונת סגן השר ליצמן להעביר את הכשרת הרופאים לפקידות משרד הבריאות: כנס חירום : רפואה בחסות הפקידים עוד מחטף פוליטי ואבדנו, יום רביעי, 17.2.10, בית סוראסקי, ביה”ח איכילוב, ת”א, 10:00 בבוקר

ביום רביעי הקרוב יתכנסו ראשי ההסתדרות הרפואית, ראשי איגודים ומנהלי מחלקות ויחידות לכנס חירום, שיסמן את יריית הפתיחה של מאבק הרופאים נגד כוונתו של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, להעביר את המועצה המדעית, הגוף המקצועי המכשיר את המתמחים, לאחריות משרד הבריאות.

בכינוס יימחו הרופאים נגד הצעתו זו של סגן השר ליצמן שאמורה להידון
בתחילת החודש הבא במסגרת ועדת שרים לביקורת המדינה.

תחילתו של מהלך זה של סגן השר ליצמן בדיון שנערך בכנסת בוועדת שרים לביקורת המדינה לפני כחודש ימים, ושעסק בדוח הנוקב של מבקר המדינה על המחסור ברופאים. כזכור, מתח דוח המבקר ביקורת על אוזלת ידה של ממשלת ישראל לדורותיה בטיפול בסוגיית המחסור ברופאים. במקום לעורר דיון אמיתי ולהציע פתרונות לבעיה האקוטית,  העלה סגן השר ליצמן את הצעתו להעביר את המועצה המדעית למשרד הבריאות כפיתרון לסוגיית המחסור ברופאים.

יו”ר הר”י, ד”ר לאוניד אידלמן, מציין כי המועצה המדעית איננה קובעת את מספר הרופאים בישראל, אלא את כשירות המוסד הרפואי למתן התמחות ואת כשירות הרופא לקבלת תואר מומחה. לדבריו, מספר הרופאים במדינה תלוי בכמות הסטודנטים הלומדים בבתי הספר לרפואה ובמספר התקנים להתמחות במדינה. כל אלה אינם קשורים כלל למועצה המדעית.

לדבריו, בכל מדינות המערב הגוף הממונה על הכשרת הרופאים הינו גוף פרופסיונאלי עצמאי, וזאת כדי לשמור על מקצועיות טהורה וחפה משיקולים זרים של הגוף הקובע את הכשרת הרופאים. לדברי ד”ר אידלמן, יש חשש ממשי שבהעברת המועצה המדעית למשרד הבריאות, נהיה עדים לפוליטיזציה של תהליך הכשרת הרופאים שסופה התפשרות מסוכנת על רמת הרופאים והפיכת רמת הרפואה בישראל לזו הקיימת במדינות העולם השלישי.

בכינוס שתקיים הר”י בשבוע הבא יביעו הרופאים את דאגתם מהמהלך המסוכן ויידונו בתוכנית הפעולה והמאבק נגד המהלך.

2. יו”ר הר”י: מצוקת האשפוז כרוניקת סבל ידועה מראש במערכת אשפוז המתוחה עד קצה גבול היכולת

בתגובה להודעת משרד הבריאות על סגירת בתי החולים ברזילי, תל השומר והעמק ל-24 שעות מתריעה ההסתדרות הרפואית מפני קריסת מערך האשפוז במדינה.

ד”ר לאוניד אידלמן, יו”ר ההסתדרות הרפואית, אמר הערב כי  מצוקת האשפוז אינה נחלתם של שלושת בתי החולים הנ”ל בלבד, וכי בכל  בתי החולים בארץ נרשמה תפוסה של למעלה מ-100 אחוז. סתימה של כל בתי החולים היא רק שאלה של זמן.

לדבריו, מדובר בכרוניקת סבל ידועה מראש של החולים במערכת אשפוז המתוחה עד קצה גבול היכולת. הר”י מתריעה זה שנים מפני ההשלכות החמורות  העלולות לנבוע מהמחסור האקוטי במיטות אשפוז ותקני רופאים ואחיות. כזכור, במדד הלאומי לבריאות שפרסמה הר”י בחודש ספטמבר האחרון, עלה כי מצב התשתיות בבתי החולים במדינת ישראל הוא בפיגור משמעותי יחסית לאירופה במיוחד במספר מיטות אשפוז כלליות ל-100,000 נפש ובמספר הרופאים החדשים המצטרפים למערכת.

ד”ר אידלמן קרא למשרדי הבריאות והאוצר להשקיע לאלתר את המשאבים  הנדרשים להוספת מיטות אשפוז ותקני כוח אדם רפואי לפני שיהיה מאוחר מדי.

3. בתום סיור בביה”ח באברבנאל מביעה הנהלת הר”י זעזוע עמוק מהתשתיות הירודות במקום, יו”ר הר”י לסגן השר ליצמן: נדהמנו לשמוע שבמקום להשקיע בתשתיות בתי החולים הפסיכיאטריים, אתה מאיים בסגירתם, ד”ר אידלמן: לא נניח לממשלה לטאטא את חולי הנפש אל החצר האחורית של החברה

הנהלת הר”י מביעה זעזוע עמוק מהתשתיות הירודות בביה”ח הפסיכיאטרי אברבנאל. במכתב ששיגר הבוקר יו”ר הר”י, ד”ר לאוניד אידלמן, לשר האוצר ולסגן שר הבריאות, הוא כותב כי בסיירם בביה”ח בסוף השבוע, ראו הוא ועמיתיו חדרי אשפוז קטנים, המאוכלסים בצפיפות, כאשר החדרים מאובזרים בעליבות רבה, מיטות מיושנות, ארוניות רעועות, חדרי השירותים מוזנחים, הרצפות עקומות וניכרת רטיבות בקירות. “אין להעלות על הדעת שבמדינה מערבית מתוקנת במאה ה-21 יאושפזו חולים בתנאים תת- אנושיים ומחרידים כאלה”.

ד”ר אידלמן כותב עוד, כי במהלך הסיור נחשפה הנהלת הר”י למקרים מסמרי שער, כאשר בשל מצוקת מקום,  חולים הזקוקים לאשפוז הופכים לדיירי רחוב ומוצאים את מותם בתוך זמן קצר. בני נוער מידרדרים לזנות ולסמים בתוך 72 שעות.

לדבריו, למרות שכבר שנים קיימת במשרד הבריאות תוכנית לבנייה, זו משום מה איננה יוצאת לפועל, וניכר ששנים רבות לא הושקעו משאבים באחזקת בית החולים.

“לתדהמתי, לאחרונה, נשמעת הצהרות כוונות שבמקום להשקיע בתשתיות בתי החולים נולד רעיון “יצירתי” להביא לסגירתם, לרבות, בית החולים אברבנאל”, כותב ד”ר אידלמן”, “כידוע מספר המיטות בבתי החולים הפסיכיאטריים במדינת ישראל ירד בשנים האחרונות עד לרמה מדאיגה שלא רק מסכנת את החולים עצמם, אלא מהווה סכנה חברתית ממדרגה ראשונה.

“יש חובה להשקיע משאבים, לשפר את תנאי האשפוז לטובת נכי הנפש שהם החוליה החלשה בחברה, ושאינם יכולים להשמיע את קולם ולהשפיע ישירות על מקבלי ההחלטות”.

“אסור בשום פנים ואופן לסגור בתי חולים לבריאות הנפש. במקום זאת יש להוציא לפועל  תוכניות בנייה שכאמור קיימות כבר לגבי בית החולים אברבנאל ולהשקיע משאבים לשיפור התשתיות בשאר בתי החולים לבריאות הנפש”.

“לא נוכל להניח לממשלה לטאטא את נכי הנפש אל החצר האחורית של החברה, כשהם רחוקים מעין ומלב”, מסכם ד”ר אידלמן.

הערת המערכת: מנכ”ל משרד הבריאות כיום, ד”ר איתן חי עם, הואכידוע רופא,   שלו, ע”פ התרשמותנו,  דווקא דו שיח ותקשורת טובה עם ראשי הר”י…יכול להיות שלטובת כלל המערכת יהיה עדיף אם נראה פחות כותרות ומכתבי תגובה מתנצחים (מחר מן הסתם תוצף התקשורת בתגובותיו הנזעמות/מזלזלות של סגן השר…)  ובמקום זאת יותר תקשורת ופגישות עבודה ענייניות ?…

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה