טיפול בן שנה ב-Rosuvastatin למניעת תהליך טרשתי בעורקי הצוואר (Pharmacology)

ממחקר חדש שפורסם ב-Pharmacology עולה כי טיפול בן שנה ב- Rosuvastatin(קרסטור) במבוגרים עם היפרכולסטרולמיה ועדות לתהליך טרשתי תת-קליני, מפחית משמעותית את CIMT (Cartoid Intima-Media Thickness) של שני העורקים הקרוטידים המשותפים, ומביא לשיפור בפרופיל השומנים והליפופרוטאינים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עלייה ב-CIMT מהווה שלב מוקדם של תהליך טרשתי בעורקים. מטרת המחקר הייתה להעריך אם קיימת ירידה ב-CIMT בעקבות טיפול בן שנה אחת ב- Rosuvastatin (10 מ”ג ביום).

מדגם המחקר כלל 45 חולים עם היפרכולסטרולמיה וטרשת א-תסמינית בעורקי הצוואר. בכל המקרים נערכה בדיקת CUI (Cartoid Ultrasound Investigation) בתחילת המחקר ושוב לאחר שנה אחת של טיפול ב- Rosuvastatin במינון 10 מ”ג ביום. החוקרים אספו נתונים דמוגרפים ונתונים אודות הרגלי החיים. כמו-כן, נערכה בדיקה גופנית, והערכת רמות סוכר בדם ורידי בצום.

מהתוצאות עולה כי חלה ירידה מובהקת ברמות כולסטרול כולל, LDL וטריגליצרידים (p<0.001), עם עליה משמעותית בערכי HDL (p<0.001) במהלך ההתערבות. הירידות הממוצעות ב-IMT בעורק הקרוטידי המשותף מימין ומשמאל, עמדו על 0.29 מ”מ ו-0.26 מ”מ, בהתאמה (p<0.05). החוקרים מציינים כי גיל ופרופיל השומנים הם מדדים מנבאים משמעותיים לשינוי ב-CIMT, במודל סטטיסטי לאחר תקנון לגורמי סיכון מוכחים לטרשת עורקים.

לסיכום, שנה אחת של טיפול ב- Rosuvastatin בחולים מבוגרים עם היפרכולסטרולמיה ועדות לטרשת עורקים תת-קלינית, מביא לירידה משמעותית ב-CIMT בשני העורקים הקרוטידים המשותפים, עם שיפור בפרופיל השומנים והליפופרוטאינים.

הייחוד של המחקר הנוכחי, לעומת שלושה מחקרים קודמים שנערכו בשנים האחרונות להערכת הטיפול בקרסטור (ASTEROID, COSMOS, METEOR), הוא שראשית מדובר במינון נמוך של 10 מ”ג, ושנית, העדויות זוהו כבר לאחר שנה אחת.

Pharmacology. 2010 Jan 21;85(2):63-67.

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה