סטטינים אינם מאטים התקדמות מפרצות קטנות של אבי העורקים הבטני (מתוך Am Heart J)

ממחקר חדש עולה כי טיפול בסטטינים אינו מביא להאטת התקדמות מפרצות של אבי העורקים הבטני. בדומה, החוקרים לא מצאו קשר בין התקדמות מפרצת של אבי העורקים הבטני ובין ערכי LDL וערכי הכולסטרול הכללי.

החוקרים טוענים כי ממצאים אלו מדגישים את הצורך בעריכת מחקרים נוספים במטרה לזהות תרופות המכוונות באופן  ספציפי להאטת התקדמות מפרצות של אבי העורקים הבטני.

לדברי החוקרים, מרבית המפרצות של אבי העורקים הבטני, המאובחנות במסגרת תוכניות סקירה, הן בקוטר של פחות מ-55 מ”מ, כלומר קטנות מדי לניתוח. בעקבות זאת, הטיפול כולל המשך מעקב עד להתפשטותה מעבר לסף המקובל להתערבות כירורגית. מנתונים ממספר מחקרים תצפיתיים קטנים עולה כי טיפול בסטטינים עשוי לשמש כדרך לא-פולשנית להאטת התקדמות מפרצות של אבי העורקים הבטני.

מדגם המחקר כלל 652 חולים עם מפרצות קטנות של אבי העורקים הבטני. מביניהם, 349 קיבלו מרשם לטיפול בסטטינים, כאשר התרופות הנפוצות היו Simvastatin (סימבקור) ו-Atorvastatin (ליפיטור). עם זאת, למרות הטיפול, קצב ההתפתחות של המפרצות היה דומה בשתי קבוצות הטיפול. כמו כן, החוקרים לא מצאו קשר בין ערכי LDL ובין ערכי כולסטרול כולל ובין קצב התקדמות המפרצות, זאת למרות ערכי כולסטרול נמוכים משמעותית בקבוצת הטיפול.

לאור זאת, החוקרים מאמינים כי הממצאים תומכים בעדויות לפיהן המנגנונים המעורבים בהתקדמות מפרצות של אבי העורקים הבטני, שונים מאלו המקובלים בתהליכי טרשת עורקים.

החוקרים מציינים כי במחקר הנוכחי, בחולים עם סוכרת תועד סיכון גבוה יותר מהחציון להתקדמות המפרצות, ממצא עליו דווח במספר מחקרים קודמים.

Am Heart J2010; 159: 307-13

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה