הקשר בין ערכי סוכר גבוהים בדם ובין הסיכון לממאירות (מתוך PLoS Medicine)

ממחקר חדש מאירופה שכלל למעלה מחצי מיליון משתתפים עולה קשר בין היפרגליקמיה ובין סיכון מוגבר לממאירויות שונות.

מדגם המחקר כלל 549,944 משתתפים, משישה מדגמים פרוספקטיבים מאוסטריה, נורבגיה ושבדיה. על-בסיס נתונים אלו, החוקרים בחנו את הקשר בין ערכי סוכר בדם ובין הסיכון להיארעות ממאירויות וממאירויות פטאליות. המחקר כלל מספר שווה של גברים ונשים, והנתונים תוקננו לפי BMI, הרגלי עישון וטעות רנדומאלית ברמות הסוכר.

הגיל הממוצע בתחילת המחקר עמד על 45 שנים, והמעקב הממוצע ארך 10 שנים.

החוקרים מדווחים כי בקרב גברים, כל עליה של 1 מ”מול לליטר (18 מ”ג לד”ל) בערכי סוכר, לוותה בעלייה של 5% בסיכון להיארעות ממאירות ועלייה של 15% בסיכון לממאירות פטאלית. בקרב נשים, כל עליה של 1 מ”מול לליטר בערכי הסוכר בדם לוותה בעליה של 11% בסיכון להיארעות ממאירות ועלייה של 21% בסיכון לממאירות פטאלית.

בגברים תועדה בהתאם לרמות הסוכר, עליה בסיכון להיארעות ממאירות פטאלית של הכבד, כיס המרה ודרכי הנשימה; היארעות ממאירות של בלוטת התריס ו-Multiple Myeloma; וממאירות פטאלית של המעי הגס והרקטום.

בנשים תועדה עליה בהתאם לרמות הסוכר בסיכון להיארעות ממאירות של הלבלב והקיבה והיארעות פטאלית של הקיבה והלבלב; היארעות סרטן שלפוחית השתן וסרטן רירית הרחם; וממאירות פטאלית של צוואר הרחם וגוף הרחם. כמו כן, בנשים תועד קשר שלילי בין ערכי הסוכר בדם ובין הסיכון להיארעות ממאירות של בלוטת התריס.

בנשים ובגברים תועד קשר בין ערכי סיכון מוגברים ובין תמותה עקב ממאירות של האורופרינקס והוושט.

התוצאות היו דומות כאשר ערכי הסוכר נבדקו לפי עשירונים. לדוגמא, הסיכון האבסולוטי להיארעות ממאירות במהלך 20 שנים, באדם בן 50 שנים, עמדה על 14.0% בגברים ו-12.2% בנשים, עם ערכי סוכר בעשירונים 1-4, זאת בהשוואה ל-15.7% בגברים ו-16.7% בנשים עם ערכי סוכר בעשירון 10.

הסיכונים המקבילים לתמותה על-רקע ממאירות עמדו על 5.0% בגברים ו-3.0% בנשים עם ערכי סוכר בדם בעשירונים -1-4, ו-8.8% בגברים ו-6.0% בנשים עם ערכי סוכר בדם בעשירון 10.

תוצאות המחקר הנוכחי עולות בקנה אחד עם תוצאות המחקר הגדול ביותר שדווח עד כה, בקרב גברים ונשים בקוריאה, והן מספקות עדויות לכך שערכי סוכר גבוהים בדם מהווים גורם סיכון לממאירות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מממצאים אלו עולה כי הפרעה בערכי הסוכר בדם, ובמידה פחותה, גם רמות סוכר בטווח העליון של הנורמה, מלוות בסיכון מוגבר לממאירות. 

PLoS Med 2009;6:e1000201

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה