קרדיולוגיה

סודיום ציטרט מגביל את הפגיעה הכלייתית בחולים עם נפרופתיה על-רקע יתר לחץ דם (מתוך Kidney Int)

ממחקר חדש עולה כי בחולים עם נפרופתיה על-רקע יתר לחץ דם וחמצת מטבולית, מתן סודיום ציטרט מקל על הפגיעה הטובולו-אינטרסטיציאלית ומביא להאטה בהתדרדרות התפקוד הכלייתי, כפי שנקבע לפי ערכי GFR.

החוקרים מסבירים כי במקרים של נפרופתיה על-רקע יתר לחץ דם, הפגיעה הטובולו-אינטרסטיציאלית עשויה להיוותר גם לאחר איזון ערכי לחץ הדם. הם מציינים כי ידוע כי אנדותלינים משמשים כמתווכים לפגיעה טובולו-אינטרסטיציאלית, וכי חמצת מטבולית, המלווה לעיתים קרובות GFR נמוך, מעודדת הפרשת אנדותלין.

לאור זאת, החוקרים ערכו מחקר במטרה לבחון אם הפחתת החמצת עם סודיום-ציטרט מביאה להאטה בהתדרדרות ערכי GFR במדגם חולים עם נפרופתיה על-רקע יתר לחץ דם.

לדבריהם, זהו המחקר הראשון להערכת ההשפעה של טיפול להבססה על חולים עם פגיעה בתפקוד הכלייתי על-רקע נפרופתיה עקב יתר לחץ דם בלבד, הסיבה השנייה בשכיחותה בארה”ב לכשל כלייתי מלא.

מדגם המחקר כלל 59 מבוגרים, בגיל ממוצע של 54 שנים, עם ערכי GFR בטווח 20-60 מ”ל לדקה, וערכי CO2 בדם ורידי של פחות מ-22 מ”מול לליטר. אף אחד מהמשתתפים לא אובחן עם מחלת כליות ראשונית, סוכרת, או מחלה קרדיווסקולארית.

כל החולים קיבלו טיפול להורדת לחץ הדם, עם משטר שכלל מעכבי ACE. שישה חודשים מאוחר יותר, 30 חולים קיבלו מרשם לטיפול בסודיום-ציטרט ו-29 שלא יכלו או סירבו לנטילת הטיפול שימשו כביקורות. המעקב נמשך עד סך של 30 חודשים.

הפרשת אנדותלין-1 בשתן סמן לייצור אנדותלין בכליה הייתה דומה בשתי הקבוצות בתחילת המחקר. עם זאת, עד לתום המחקר, ההפרשה הייתה נמוכה משמעותית בקבוצת המחקר (4.93 לעומת 6.92 ננוגרם לגרם קריאטינין, p<0.0001).

הממצאים היו דומים עבור רמות N-Acetyl-Beta-D-Glucosaminidase, סמן לנזק טובולו-אינטרסטיציאלי (7.72 לעומת 10.37 ננוגרם לגרם קריאטינין, בהתאמה, p=0.0004). כנ”ל היה עבור הפרשת אלבומין בשתן (107.1 לעומת 146.9 מ”ג לגרם קריאטינין, p=0.002). יתרה מזאת, בקבוצת הביקורת כל הסמנים עלו משמעותית בהשוואה לערכים בתחילת המחקר.

שיעור הירידה בערכי GFR היה איטי יותר משמעותית בקבוצת המחקר (1.60- לעומת 3.79- מ”ל לדקה לשנה, p<0.0001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהתוצאות עולה כי חמצת מטבולית המלווה לעיתים קרובות ירידה בתפקוד הכלייתי, תורמת להתדרדרות הפרוגרסיבית בתפקוד הכלייתי בחולים עם נפרופתיה על-רקע יתר לחץ דם, וכי הנזק מתווך לפחות בחלקו ע”י ייצור אנדותלין.

בנוסף, ממצאי המחקר תומכים בטיפול בסודיום-ציטרט כאמצעי להגנה על הכליות וכי הטיפול בחמצת מטבולית עם סודיום-ציטרט עשוי לסייע בדחיית הופעת כשל כלייתי מלא על-רקע יתר לחץ דם, וייתכן על-רקע סיבות אחרות.

Kidney Int 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה