הקשר בין פרוטאינוריה ובין דימומים קטנים במוח בחולי שבץ ו-TIA (מתוך Archives of Neurology)

ממחקר חדש שפורסם במהדורת ינואר של Archives of Neurology עולה קשר הדוק בין פרוטאינוריה ובין מיקרו-דימומים במוח לאחר אירוע שבץ איסכמי או TIA (Transient Ischemic Attack).

החוקרים מסבירים כי הופעת חלבון בשתן היא לרוב אבנורמליות, ולעיתים קרובות מעידה על מחלה כלייתית או הפרעה בתפקוד כלי הדם בגוף.

אעפ”י שמיקרו-דימומים מוחיים הם שקטים מבחינה קלינית, הם קשורים במחלה איסכמיה מיקרווסקולארית ועשויים להביא לעליה בסיכון לדימום תוך-גולגולתי מג’ורי.

במחקר הנוכחי החוקרים ניתחו את הקשר בין פרוטאינוריה ובין מיקרו-דימומים מוחיים ב-236 חולים שאושפזו עקב אירוע שבץ איסכמי או TIA. נוכחות ומספר מיקרו-דימומים נגעים קטנים מ-5 מ”מ זוהו בבדיקת MRI.

החוקרים מצאו עדות למיקרו-דימומים ב-72 חולים (31%) ועדות לפרוטאינוריה ב-89 חולים (38%).

מהתוצאות עולה קשר בין פרוטאינוריה בכל דרגה ובין נוכחות מיקרו-דימומים מוחיים (OR = 2.33,  p=0.03). גורמים אחרים שנמצאו קשורים בקשר מובהק עם מיקרו-דימומים מוחיים כוללים מין נקבה, היסטוריה של פרפור פרוזדורים, ריכוז הומוציסטאין מוגבר בדם ומחלת כלי דם קטנים.

החוקרים תיעדו קורלציה בין דרגת הפרוטאינוריה ובין עליה במספר המיקרו-דימומים המוחיים. עדיין לא ניתן לקבוע אם אחד המצבים מוביל לשני, אך החוקרים מאמינים כי פרוטאינוריה עשויה לשמש כסמן עזר חשוב להתפתחות והתקדמות מיקרו-דימומים מוחיים.

Arch Neurol 2010;67:45-50

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה