קרדיולוגיה

השפעות טיפול בן 6 חודשים ב-Exenatide על רמות HbA1c וגורמי סיכון קרדיווסקולאריים בחולי סוכרת מסוג 2 (מתוך Diabetes, Obesity and Metabolism,)

ממחקר חדש שפורסם ב-Diabetes, Obesity and Metabolism עולה כי בתנאי העולם-האמיתי, התחלת טיפול ב- Exenatide(ביאטה) מלווה בשיפור משמעותי במדדי התועלת הקלינית בחולים עם סוכרת מסוג 2.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להעריך את השינויים במדדי התועלת הקלינית של חולים עם סוכרת מסוג 2, המתחילים בטיפול ב- Exenatide בתנאי העולם-האמיתי. הם מסבירים כי ירידה בערכי HbA1c מלווה בירידה בסיכון לסיבוכי סוכרת מסוג 2.

החוקרים התבססו על הרשומות הרפואיות האלקטרוניות של General Electric, וערכו חיפוש בתקופה שבין 1 בינואר 2000 ועד 31 בדצמבר 2007, לזיהוי חולי סוכרת מסוג 2, שהיו בגיל 18 ומעלה. כל החולים קיבלו ב-395 הימים הקודמים מרשם לטיפול ב-Metformin, סולפוניל-אוריאה, או תיאזולידינדיונים, והיו במעקב פעיל במשך 6 חודשים, לפחות. החוקרים תיעדו את המדדים הקליניים בתחילת המחקר, מ-45 ימים טרם התחלת Exenatide ועד 15 ימים לאחר התחלת הטיפול, ועקב אחר המדדים לאחר 6 חודשים.

החוקרים זיהו 1709 חולים שענו על קריטריוני המחקר. הירידה הממוצע בערכי HbA1c לאחר שישה חודשים עמדה על 0.8%-  (p<0.001), עם ירידה ממוצעת במשקל של 3.2- ק”ג (p<0.001). החוקרים תיעדו ירידה של 1.9- מ”מ כספית בלחץ הדם (p<0.001), עם ירידה ממוצעת של 1.9- מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי (p<0.001) וירידה של 0.5- מ”מ כספית בלחץ הדם הדיאסטולי (p=0.078). באשר לפרופיל השומנים בדם, הטיפול הביא לירידה של 7.4- מ”ג לד”ל בערכי LDL (p<0.001), ירידה של 23.2- מ”ג לד”ל בערכי טריגליצרידים (p=0.001) וירידה של 0.8- מ”ג לד”ל בערכי HDL (p=0.012).

מניתוח הממצאים לפי הירידה במשקל לפי רבעונים, עולה כי הירידה הממוצעת בערכי HbA1c נעה בין 1.1%- ו-0.65%- ברבעון העליון, בהשוואה לרבעון התחתון.

משילוב הממצאים עולה כי תוצאות המחקר בתנאי העולם-האמיתי עולות בקנה אחד עם התוצאות שעלו ממחקרים שנערכו לאישור התרופה. החוקרים כותבים כי נתונים ממחקר קליני שהוצג לאישור הטיפול מתמקדים בבטיחות וביעילות של התרופה. במחקרים פרוספקטיביים דרוש גודל מדגם גדול בכדי לזהות הבדלים קטנים, הם אורכים זמן רב ויחסית יקרים. אחד היתרונות של מחקר המבוסס על רשומות רפואיות אלקטרוניות של General Electric נובע מהזמינות של הנתונים בתחילת המחקר ולאורך המעקב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תוצאות המחקר מוכיחות כי ניתן להתבסס על מאגר נתונים של רשומות רפואיות אלקטרוניות לניתוח היעילות של תרופות בתנאי העולם האמיתי, בתנאי טיפול אמבולטוריים. חולים עם סוכרת מסוג 2, המתקשים להביא לאיזון מחלתם צריכים לעשות את כל המאמצים בכדי למנוע עליה נוספת במשקל הגוף, והחמרה בגורמי סיכון קרדיווסקולאריים, ונראה כי לטיפול ב- Exenatide תועלת אפשרית.

Diabetes, Obesity and Metabolism, 2009

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה