האם ARB מגנים טוב יותר מפני סוכרת בהשוואה למעכבי ACE?

ממטה-אנליזה חדשה, שפורסמה בגליון 20 בינואר של Lancet, עולה כי ARB (Angiotensin Receptor Blockers) מלווים בסיכון הקטן ביותר, מבין כל התרופות נגד יל”ד, להתפתחות סוכרת.

מטה האנליזה כלל ממצאים אודות 143,153 חולים מ-22 מחקרים, ומצאה כי ל-ARB קשר חלש יותר עם התפתחות סוכרת חדשה, בהשוואה למעכבי ACE, שהיו שניים מבחינת הסיכון הנמוך ביותר. הן ARB והן מעכבי ACE הגנו טוב יותר מפני התפתחות סוכרת, בהשוואה לפלסבו. במקום השלישי היו חסמי סידן, שהראו השפעה דומה לפלסבו, וחסמי ביתא ומשתנים היו במקומות הרביעי והחמישי, בהתאמה, עם סיכון מוגבר בהשוואה לפלסבו.

Network Meta-analysis הוא מושג חדש יחסית, המאפשר לערוך השוואה בין מגוון תרופות, ע”י הכללת כל המחקרים הקליניים הרלוונטים ושילוב הן השוואות ישירות של תרופה אחת עם אחרת, והן השוואות בלתי-ישירות של שתי תרופות, שלא בהכרח הושוו אחת לשניה ישירות. השוואה בלתי-ישירה זו רלוונטית בעיקר במקרה של השוואת מעכבי ACE עם ARB, שכן שתי משפחות תרופות אלו, לא הושוו ישירות במחקר בקנה מידה גדול.

החוקרים השתמשו באנלוגיה מעולם הפוטבול בכדי להסביר את המונח Network Meta-analysis. לדבריהם, אם שתי קבוצות פוטבול ישחקו זו מול זה בפעם הראשונה בתחרות מסוימת, ניתן יהיה לקבל מושג כיצד הם ישחקו ע”י בדיקה כיצד כל קבוצה תיפקדה מול קבוצה שלישית במשחקים קודמים. אם שיקגו ברס הביסו את הקבוצה השלישית בפער גדול, אך ניו-אורלינס סיינטס השיגו רק תיקו עם אותה קבוצה, ניתן לומר כי השיקגו ברס נראים טובים יותר מניו אורלינס סיינטס. זו השוואה בלתי-ישירה. אותו הדבר ניתן לקבוע עם תרופות במחקרים קליניים, ולנסות ולנחש איזו מהן עשויה להיות טובה יותר מהשניה בהיבט מסוים. ע”י הכללת מגוון מחקרים קליניים, עם מגוון תרופות נגד יל”ד, במטה-אנליזה אחת, ניתן לערוך את כל ההשוואות הישירות והבלתי-ישירות, וכל המידע נאסף ומדרגים את התרופות מבחינת אותו היבט ספציפי שנבדק.

הם מוסיפים כי כל עוד כל המחקרים רנדומליים, תהליך החלוקה האקראית צריך למנוע כל הטיה אפשרית. מטה-אנליזה מסוג זה תהיה הטובה ביותר כאשר כוללים מחקרים דומים. באופן כללי, בדומה ל-P Value, ככל שיש יותר אפסים ב-Incoherence Value, אך ההתאמה גבוהה יותר בין המחקרים, והתוצאות מהימנות יותר. במטה אנליזה הנ”ל יש Incoherence Value של 0.000017, כלומר, יש 4 אפסים לאחר הנקודה העשרונית מספר קטן מאוד, המצביע על תוצאות בעלות מהימנות גבוהה. 3 אפסים יהיו די טובים, אך שני אפסים עשויים להעיד על ספק רב יותר.

במאמר מציינים הכותבים כי 4 מטה-אנליזות עצמאיות הוכיחו כי מעכבים ישירים של ציר רנין-אנגיוטנסין, מורידים את הסיכון להיארעות סוכרת, אך לא נערכה השוואה במחקרים אלו בין מעכבי ACE ובין ARB.

הם נעזרו בטכניקה של Network Meta-Analysis, בכדי להעריך את יחס הסיכויים להתפתחות סוכרת במהלך טיפול ארוך טווח בתרופות נגד יל”ד, על-בסיס מספרי המשתתפים עליהם דווח, עם או בסיכון להיארעות סוכרת. הם כללו 48 קבוצות אקראיות של 22 מחקרים קליניים, עם 143,153 משתתפים, ללא סוכרת בעת החלוקה.

החוקרים טוענים כי טכניקה זו מתגברת על ההטרוגניות המשמעותית במטה-אנליזה מסורתית, עבור מספר משפחות תרופות לעומת כל יתר התרופות האחרות נגד יל”ד, מאחר שמאפשרת לקבוע את הסיכון לאורך כל משפחות התרופות נגד יל”ד, ואינו מוגבל להשווה בין קבוצת תרופות אחת לעומת כל שאר הקבוצות. הממצאים איתנים, בכל הנגוע להערכה הנמוכה של Incoherence במודל. הם מציינים כי התוצאות עקביות עם אלו של מטה אנליזות קודמות, והולכות מעבר, ומספקות תמונה מלאה של מאפייני התרופות לטיפול ביל”ד, הקשורות בהיארעות של סוכרת.

תוצאות מטה-האנליזה עומדות בקנה אחד עם הצפוי בעקבות טיפול ב-ARB ומעכבי ACE, ומציגות את התוצאות המגנות הטובות ביותר מפני סוכרת, וחסמי ביתא ומשתנים הציגו את הפרופיל הסוכרתי הגרוע ביותר. החוקרים מקווים שאחרים בתחום יראו במאמר הנוכחי סיבה מספיק טובה להשתמש ב-Network Meta-Analysis גם בתחומים אחרים.

החוקרים מוסיפים כי הם לא יכולים להסביר מדוע ARB עשויים להגן טוב יותר מפני סוכרת, בהשוואה למעכבי ACE, אך כיום נערכים מספר מחקרים גדולים, המשווים בין שני סוגי התרופות, וכאשר הם יושלמו ניתן יהיה לדעת מה הסיבה.

בהתייחסות למאמר נכתב כי שיטת המחקר (Network Meta-Analysis) היתה יסודית ומקיפה, ומאשרת ומרחיבה את הממצאים ממחקרים קודמים. כמו כן, מאחר שיש למעלה מ-20 מליון חולים המטופלים במשתנים מסוג Thiazide, ומספר שווה כמעט של מטופלים בחסמי ביתא, הסיכון המוגבר לסוכרת עם תרופות אלו, יתורגם ל-250,000 מקרים של סוכרת חדשה, רבע מהמקרים החדשים של סוכרת כל שנה בארה”ב. שכיחות השמנת-יתר, סינדרום מטבולי וסוכרת, גדלה פי שתיים בארה”ב, בתוך עשור. חולים הסובלים מיל”ד מצויים בסיכון גבוה יותר לפתח סוכרת, בהשוואה לחולים מקבילים עם רמות ל”ד תקינות.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    לפניכם מפגש ראשון מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הראשון עוסק בהיפוגליקמיה. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו נורדיסק

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    לפניכם מפגש שלישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השלישי עוסק באינסולינים ארוכי טווח. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    לפניכם מפגש רביעי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הרביעי עוסק בטכנולוגיות בסוכרת. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    לפניכם מפגש שני מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השני עוסק בטיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    לפניכם מפגש חמישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש החמישי עוסק ברפואה מותאמת אישית. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

  • טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב- Fenofibrate מלווה בירידה משמעותית בסיכון להתקדמות מקולופתיה ורטינופתיה סוכרתית, כך עולה מתוצאות מחקר LENS (או Lowering Events in Non-proliferative Retinopathy in Scotland) שהוצגו במהלך כנס ה-American Diabetes Association ופורסמו במקביל ב-NEJM Evidence. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רטינופתיה סוכרתית הינה האחד מחמשת הגורמים המובילים לאובדן ראיה ברחבי העולם והגורם השני במבוגרים בגיל העבודה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה