השפעת תוכניות לטיפול במתח במקום העבודה על וריאביליות קצב הלב ולחץ הדם (Hypertension)

ממחקר חדש, שפורסם בגליון 8 בינואר של Hypertension, עולה כי השתתפות בתוכניות לטיפול במתח במקום העבודה מביאות לירידה בוריאביליות קצב הלב, וירידת לחץ דם בעובדי משרד.

לדברי החוקרים, סטרס במקום העבודה עשוי להעלות את הסיכון הקרדיווסקולרי, בין אם בצורה עקיפה, בשל אימוץ מנהגי חיים לא-בריאים, או ישירות, ע”י השפעה על מערכת העצבים האוטונומית והלחץ העורקי. החוקרים שיערו כי לפני כל סימן נראה למחלה, מתח במקום העבודה כבר מלווה בשינויים בפרופיל הוראיביליות, וכי תכנית פשוטה לטיפול במתח במקום העבודה, המבוססת על הבניה קוגניטיבית ואימוני רלקסציה, תביא להקלה על תסמיני הסטרס, תשפר את תפקוד מערכת העצבים האוטונומית, ותוריד את הלחץ העורקי.

החוקרים השוו 91 עובדים במצבי מתח בשל קיצוצים במקום העבודה, עם 79 ביקורות בריאות. שאלונים שימשו להערכת הפרופיל הפסיכולוגי של המשתתפים, בדיקות ספקטראליות שימשו להערכת הוריאביליות. תכנית פשוטה, להתמודדות עם מתחים במקום העבודה, המושתת על הבניה קוגניטיבית ושיטות רלקסציה ניתנה לתת-קבוצה של עובדים, לעומת תכנית דמה שניתנה לתת-קבוצה אחרת.

בהשוואה לביקורות, רמת התסמינים הקשורה במתח היתה גבוהה יותר בקרב העובדים, בהשוואה לביקורות, כמו גם שינוי בפרופיל הוריאביליות (Low Frequency RR 65.2 לעומת 55.3,  שינויים הפוכים עבור High Frequency). השתתפות בתכנית להתמודדות עם מתחים לוותה בהיפוך השינויים בוראיבליות (מ-63.6 ל-49.3 יחידות מתוקננות, p<0.001), ועם ירידה בלחץ העורקי הסיסטולי. לא זוהו שינויים בקרב המשתתפים בתכנית דמה.

מהמחקר הלא-פולשני הנוכחי עולה כי מתח בעבודה קשור בתסמינים לא-נעימים ושינוי בפרופיל האוטונומי, ומעלה את האפשרות שתכנית להתמודדות עם מתחים במקום העבודה, עשויה להוביל ליתרונות מניעתיים בכל הקשור ליל”ד.

מגבלות המחקר כוללות אפשרות להטיית בחירה עצמית, הערכה אוטונומית מוגבלת, חוסר נתונים אודות פרמטרים אוטונומים חשובים אחרים, וחוסר התייחסות להיבטים הורמונלים, מולקולרים וגנטיים, של סטרס כרוני.

סטרס הוא חלק בלתי נפרד מהעבודה המודרנית, מספר מודלים שימשו לתיאור פורמלי של הקשר בין השניים, בניסיון לעצב תכניות מניעה, היכולות לצמצם את ההשפעות האירגוניות, אקונומיות ובריאותיות, של צמצום מצבי המתח. המחקר הנוכחי מציע מודל להערכת סטרס במקום העבודה ברמת הפרט, בנוסף, הוא מעלה את האפשרות לפיה תכניות להתמודדות עם מצבי מתח יוכלו להקל על התסמינים, לשפר את תפקוד מערכת העצבים האוטנומית, ולהוריד את לחץ הדם העורקי במנוחה.

דרושים מחקרים נוספים בכדי לבחון את ההשפעות המעשיות בטווח הארוך של גישה זו על התסמינים, רווחת ובריאות העובדים.

Hypertension. Published online January 8, 2007.

לידיעה במדסקייפ

                                                         

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה