שמן דגים משמר פעילות חשמלית בלבבות מושתלים (Am J Cardiol)

מחקר חדש מצא, כי מושתלי לב הצורכים חומצות שומן מסוג אומגה 3 מדגים שמנים או משמן דגים הם בעלי דופק לב נמוך יותר ומרווחי QRS מוארכים, ככל הנראה עקב שיפור בטון וגאלי.

בהתבסס על מחקר קודם, שהראה כי צריכת תוספי אומגה 3 למשך ארבעה חודשים הפחיתה את קצב הלב ב-5 פעימות לדקה בחולים עם מחלת לב כלילית, בחנו החוקרים נתונים אלקטרוקרדיוגרפים משני מחקרים פרוספקטיבים שכללו 52 חולים עם לבבות חסרי עצבוב לאחר השתלת לב.

במחקר הראשון, שבוצע ב-1997, 27 חולים חולקו באקראי לפלצבו (שמן תירס) או ל-3.4 גרם של eicosapentaenoic acid (EPA) ו-docosahexaenoic acid (DHA) מדי יום למשך ארבעה חודשים, ואילו במחקר השני, שבוצע ב-2002, 25 חולים קיבלו 1,000 מ”ג EPA + DHA למשך שישה חודשים.

החוקרים מדווחים, כי 4.4 שנים בממוצע לאחר ההשתלה, מרווח QRS עלה מ-107 מילישניות ל-117 מילישניות וקצב הלב ירד מ-88 פעימות לדקה ל-83 פעימות לדקה. משךQTc לא השתנה עם מתן תוספים המכילים אומגה 3.

המטרה המקורית של שני המחקרים הייתה להעריך את ההשפעות של אומגה 3 על השומנים בדם, ואת השתלבות אומגה 3 בתוך קרומי הלב. לדברי החוקרים, הנתונים המדווחים הינם מבט רטרוספקטיבי על נתונים שלא היו מכוונים מראש להיות מטרת המחקר.

החוקרים מסכמים ואומרים, כי אומגה 3 נראה כבעל השפעה חיובית על האלקטרופיזיולוגיה המיוקרדיאלית, ולכן הם ממליצים על צריכה מוגברת של אומגה 3, 500-1000 מ”ג ליום לבריאות לב כללית כפי שהומלץ ע”י ה-American Heart Association. משך הצריכה לא צריך להיות 4 חודשים בלבד, אלא ממושך יותר, בדומה לאספירין המשמש כמניעה במחלות לב.

הערת מערכת: על השפעת שמן דגים על הפחתת סיכון להפרעות קצב ניתן לשמוע כעת בראיון שקיימנו החודש עם פרופ’ גולדבורט ודלית וייסמן:

Fish Oil Supplements During Pregnancy Are Safe and Beneficial

Am J Cardiol 2006;98:1393-1395

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה