סוכרת סוג 2 – לא רק אצל מבוגרים…מחקר חדש ממרכז רפואי העמק

להלן הודעה שנשלחה אלינו ע”י דוברות מרכז רפואי העמק בדבר מחקר חדש שנערך בבית החולים. ההודעה מבאת כאן כלשונה:

מחקר שבוצע במרכז רפואי “העמק” ובדק את הקשר בין השמנה בילדים לסוכרת מסוג 2 מצא כי אצל 86 אחוז מהילדים היו  ממצאים מעבדתיים שמצביעים על סיכון לפתח סוכרת מסוג 2 עוד בילדות; יש יותר ילדות שמנות מילדים שמנים; להורים שמנים יהיו ילדים שמנים ; השמנה בילדים מופיעה בממוצע בגיל 7.

השכיחות של ההשמנה בילדים עלתה בעשורים האחרונים למימדים של אפידמיה.

העלייה בהשמנה בילדים בעשור האחרון הינה תוצאה של אורח החיים המערבי. מחד, אכילה של  מזון  מהיר עתיר שומן וקלוריות, ארוחות לא מסודרות , אכילת חטיפים ושתיית משקאות קלים ומאידך העדר פעילות גופנית וצפייה ממושכת בטלוויזיה או פעילות במשחקי מחשב.

מקובל לחשוב שהשמנה בילדים הנה בעיקר בעיה חברתית של דימוי עצמי ואילו ההשלכות הבריאותיות שלה מופיעות רק בגיל מבוגר, אולם מחקר זה מוכיח כי ההשלכות הבריאותיות מופיעות כבר בילדות.

הסיבוכים המתוארים כתוצאה מהשמנה במבוגר כוללים את מרכיבי התסמונת המטבולית: יתר לחץ דם, סוכרת מסוג 2 ( סוכרת של גיל מבוגר), שומנים בדם  וסיבוכים קרדיואסקולריים (עלייה בשיעור המחלות הלבביות ובאירועים מוחיים). קיימים פרסומים מעטים לגבי שיעור ההשמנה ומאפייניה  בילדים בישראל.

מטרת המחקר שבוצע במרכז רפואי “העמק”, ביחידה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת בילדים הייתה לבדוק את המאפיינים הדמוגרפים של הילדים עם השמנת יתר ולבדוק את המרכיבים המעבדתיים והקליניים שעשויים לחזות סיכון לתסמונת המטבולית ולסוכרת בגיל מאוחר.

במחקר נכללו 54 ילדים שהופנו למרפאה לצורך בירור וטיפול בהשמנת יתר. היוזמה לפנייה למרפאה הייתה של הרופא המטפל או של ההורים. נכללו ילדים בגילאים 5-17 שנים שענו על מדדים של השמנת יתר בילדים (אינדקס מסת גוף( (BMI מעל אחוזון 95 לגיל ומין).

לכל הנבדקים בוצע בירור מטבולי שכלל העמסת סוכר. תוצאות המחקר הראו:

§         נמצאה שכיחות גבוהה יותר של השמנה בבנות מאשר בבנים ( יחס 2:1 ).

§         נמצא ששיעור ההשמנה היה זהה בקרב האוכלוסייה מהמגזר היהודי והערבי, ובקרב האוכלוסייה הכפרית והעירונית.

§         46% מההורים לילדים סבלו גם הם מהשמנת יתר ( ממוצע BMI לאבות 30 ולאמהות 33 ).

§         הגיל שההורים דווחו על הופעת ההשמנה נע בין שנה ל- 15 שנים ( ממוצע 7 שנים).

§         ב- 58% מהנבדקים יתר לחץ דם.

§         33% סבלו מעודף שומנים בדם.

§         86% מהנבדקים הראו מדדים מעבדתיים שמצביעים על היפראינסולינמיה וחוסר רגישות לפעילות האינסולין ( מדדים שמצביעים על  סיכון לסוכרת בעתיד).

§         ב-2 ילדים נמצאה סוכרת מסוג 2 וב-7 ילדים אי סבילות לגלוקוז. ( סה”כ  17% מהנבדקים הראו נטייה לסוכרת או סוכרת קלינית ).

מסקנות המחקר הן:

השמנת יתר בילדים קשורה להשמנת יתר של ההורים; תופעת ההשמנה קיימת בכל האוכלוסיות במידה שווה; השמנת יתר מופיעה כבר בגיל הילדות המוקדם ולא רק במתבגרים ; בניגוד למחשבה המקובלת שהשמנת יתר בילדים מהווה סיכון לתחלואה במבוגר, הוכח במחקר הנוכחי שהשמנה בילדים מהווה גורם בלתי תלוי לתחלואה משמעותית כבר בגיל הילדות.

תוצאות המחקר מחזקות את החשיבות של העלאת המודעת לאורח חיים בריא בקרב ילדים ובני נוער.

החוקרים: ד”ר ירדנה טננבאום- רקובר, מנהלת המרפאה לאנדוקרינולוגיה ילדים וסוכרת נעורים, מרכז רפואי “העמק”, וד”ר סולימן ג’ואדת מומחה  ברפואת ילדים, מרכז רפואי פוריה.

סוכרת היא המחלה של המאה הנוכחית. במרכז רפואי “העמק” מטופלים 150 ילדים חולי סוכרת, ועוד אלפי מבוגרים, חולי סוכרת מסוג 2, והוא המערך הגדול בצפון מזרח המדינה (מחדרה ועד קרית שמונה). במהלך השבוע מקיים  מרכז רפואי “העמק” שבוע התרמה במטרה להרחיב את מערך הטיפול הכולל בילדים ומבוגרים חולי סוכרת.

הערת המערכת: המימצאים עקביים עם מחקרים גדולים שהתקיימו בארה”ב ואירופה. בהקשר זה אנו ממליצים על האזנה לראיון שקיימנו במסגרת הג’ורנאל הפדיאטרי לאחרונה עם ד”ר וייס שעסק בסוגיית הסינדרום המטבולי בילדים. לכניסה לכתבה המוקלטת (בתשלום, למעט מנויי הג’ורנאל) – נא להקליק כאן.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה