קרדיולוגיה

עירוי דם במהלך אישפוז לצורך CABG קשורים לסיכון גבוה יותר לזיהום ותמותה (American Heart Journal)

מחקר חדש המוצג ב-American Heart Journal מראה כי מטופלים אשר קיבלו עירוי דם במהלך אישפוז בשל ניתוח מעקפים (CABG) הם בסיכון גבוה יותר לפתח זיהומים לאחר הניתוח, וכן הם בסיכון גבוה יותר למוות מאשר מטופלים שלא קיבלו עירוי דם.

החוקרים טוענים שנתונים אלה יכולים לשפוך אור על הסיבה מדוע נשים במצב גרוע יותר לאחר ניתוח מעקפים מאשר גברים, שכן נשים מקבלות יותר עירויי דם מאשר גברים, בעיקר בגלל רמות המוגלובין או המטוקריט נמוכות יותר.

המחברים מציינים שהסיכון לזיהומים שונים מעירויים הוא נמוך, אך לויקוציטים זרים בדם התורם עשויים לפגוע במערכת החיסונית של הניתרם. מטופלים המקבלים דם ללא הפחתת לויקוציטים הם בסיכון גבוה יותר לזיהומים אחר ניתוחיים ולכשל איברים. מדינות רבות, לרבות ארה”ב, מאמצות מדיניות של צימצום לויקוצטים של דם אלוגני (המתקבל ממס’ תורמים עם אותו סוג דם).

מכיוון שנשים מקבלות איפוא יותר מנות דם מאשר גברים, בעיקר כיוון שההחלטה לביצוע עירוי מבוססת על רמות המוגלובין או המטוקריט, שנמוכות יותר אצל נשים, החוקרים החליטו לבחון את האפקט של העירוי על זיהומים ותמותה ב-9,218 מבוטחי בריאות, מעל גיל 65, במישיגן אשר עברו CABG בשנים 1997-98 .

בסה”כ נשים היו בסיכוי גבוה יותר לקבל עירוי, ללא קשר למידת הדחיפות של הפרוצדורה. לאחר התאמת גיל, גזע, תחלואה נלווית ומידת הדחיפות של הטיפול, נשים היו בסיכוי של פי 3.4 לקבל עירוי דם מגברים.

נשים שקיבלו עירוי היו בסיכוי של פי 2.8 לפתח זיהום בהשוואה לכאלה שלא קיבלו, כשהסיכון עלה בקשר ישיר לכמות מנות הדם שהתקבלה.

החוקרים מצאו שהסיכון לזיהום ותמותה הקשור למין הנשי היה 19.6% ו-13.6% אך אלו לא היו מובהקים סטטיסטית לאחר התאמה לסטטוס קבלת עירוי דם. בסה”כ 9% מהנשים ו-6% מהגברים נפטרו תוך 100 ימים מהניתוח, כאשר אלה שקיבלו עירוי היו בסיכון של פי 5.6 למות תוך 100 יום, בהשוואה לאלה שלא קיבלו עירוי.  

המחברים מציינים שהקשר בין עירוי דם אלוגני וזיהום הוא מעורר מחלוקת, כאשר יש הסבורים שהגורמים למתן העירוי הם למעשה גם הגורמים היכולים להסביר את הסיכון המוגבר לזיהום ותמותה. עם זאת הם מציינים שהתלות במינון העירוי, התמיכה ממחקרים בחיות והידע באשר למכנזים הפעולה של העירוי והקשר התיאורטי לזיהום, מחזקים את מסקנתם שקיים קשר אמיתי בין עירוי לפני ניתוח לסיכון לזיהומים.

החוקרים מציעים לבצע הערכה של הסיכון והתועלת של שימוש במרכיבי דם לא מופחתי לויקוציטים וכן לשקול חלופות, בעיקר לנשים אשר מקבלות עירויי דם באופן לא פרופורציונלי בזמן האישפוז.

Am Heart J 2006; 152:1028-1043.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה