המלצות ה-SCAI למניעת נפרופתיה הקשורה לחומר ניגוד

ה- Society of Cardiovascular Angiography and Interventions (SCAI) פרסם לאחרונה המלצות, שמטרתן לסייע במניעת נפרופתיה הקשורה לחומר ניגוד (CINcontrast-induced nephropathy). בנוסף לשימוש הרוטיני ביכולת הפילטרציה המוערכת של הגלומרולוס (eGFR) לזיהוי חולים בסיכון ל-CIN, ההמלצות כוללות העמסת נוזלים, הגבלת הנפח של חומר הניגוד, ושימוש בחומרי ניגוד איזואוסמולרים או בעלי אוסמולריות נמוכה.

הסיכון ל-CIN נע בין 2% ל-3% בחולים העוברים הליכים אנגיוגרפיים קרדיווסקולריים. התופעה קשורה בעלייה משמעותית בתחלואה ובתמותה. זיהוי של חולים בסיכון גבוה בשילוב עם טיפול הולם לפני ביצוע ההליך עשוי להפחית את ההיארעות של CIN.

המלצות למניעת CIN


  • זיהוי סיכון ותפקוד כלייתי: תפקוד כלייתי מוערך בצורה הטובה ביותר באמצעות eGFR. בחולים בסיכון גבוה, אלה עם eGFR קטן מ-60 mL/min/1.73 m2 יצטרכו לעבור הידרציה לפני ביצוע ההליך.


  • ניהול תרופות: יש להפסיק נטילת תרופות בעלות פוטנציאל לרעילות כלייתית, כגון אמינוגליקוזידים, NSAID ותרופות נגד דחייה 24-48 שעות לפני ההליך.


  • הימנעות מהתייבשות: יש לתת ליטר אחד לפחות של סליין איזוטוני 3 שעות לפני, ולהמשיך למשך 6-8 שעות לפחות לאחר ההליך. קיים מידע מוגבל, המציע כי מתן של סודיום ביקרבונאט עשוי להיות יעיל בחולים בסיכון גבוה.


  • שימוש בחומרי ניגוד איזואוסמולרים או בעלי אוסמולריות נמוכה וצמצום בכמותם.


  • ניטור חולים הנמצאים בסיכון גבוה ל-CIN למשך 48 שעות: יש לעקוב אחר רמות קריאטינין בסרום 8 שעות לאחר ההליך, תוך הפעלת שיקול דעת בנושא הפסקת תרופות כמו מטפורמין ו- NSAID עד שהתפקוד הכלייתי יחזור לנורמה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה