קרדיולוגיה

rimonabant מציגה יעילות בהפחתת רמות סוכר וגורמי סיכון נוספים בחולי סוכרת סוג 2 (דיווח מהקונגרס העולמי לסוכרת מתוך Pharmatimes)

חברת סאנופי-אוונטיס הציגה היום נתוני מחקר  Phase III מעודדים של התרופה החדשה שלה לטיפול בהפחתת סיכון קרדיומטובלי , האקומפליה ((rimonabant ) הנמצאת בתהליכי רישום ואישור בחו”ל ובישראל), לפיהם הושג שיפור משמעותי באיזון רמות סוכר ופרמטרים אחרים בחולי סוכרת סוג 2 חדשים.

במחקר זה, אשר הוצג בכנס העולמי לסוכרת בקייפטאון, דרום אפריקה, השתתפו 278 מטופלים עם סוכרת סוג 2 אשר לא הצליחו להגיע לאיזון רמות הסוכר באמצעות דיאטה בלבד לאחר האבחנה. המטופלים חולקו אקראית לקבוצה שקיבלה את האקומפליה, במינון חד יומי למשך 6 חודשים, ולקבוצה שקיבלה פלצבו .

קבוצת האקומפליה השיגה ירידה של 0.8% ברמת ההמוגלובין המסוכר (HbA1c ) לעומת ירידה של 0.3% בלבד בקבוצת הפלצבו.

בנוסף, נמצא שמתוך קבוצת המטופלים אשר התחילה את המחקר עם רמות HbA1C של 8.5 ומעלה, המטופלים שהיו בקבוצת האקומפליה השיגו ירידה ממוצעת של 1.9% (שלמעשה הביאה אותם את מתחת ל-7% שזהו היעד להשגה בחולי סוכרת), וזאת לעומת ירידה של 0.7% בלבד בקבוצת הבקורת.

בנוסף לכך, נמצאה ירידה של 6.7 ק”ג במשקלם של המשתתפים בקבוצת האקומפליה לעומת ירידה של 2.7 ק”ג בלבד בקבוצת הביקורת.  גם במדדים קרדיומטובלים נוספים נמצא שיפור גדול יותר בקבוצת האקומפליה: עליה גבוה יותר של HDL , ירידה גדולה יותר בהיקף המתניים (המעיד על כך שהורדת המשקל הייתה בעיקר באיזור הבטן הנחשב לשומן מסוכן יותר מבחינה קרדיווסקולרית), וירידה גדולה יותר ברמות הטריגלצרידים.

ע”פ האנליזה שהוצגה בכנס, 57% מהשיפור בירידה ה-HbA1c ניתן לייחס להורדת המשקל שהושגה, בעוד שאת שאר הירידה ניתן לזקוף למנגנון הפעולה הייחודי של התרופה (חסימת רצפטורי B1 של המערכת הקנבינואידית).

החוקרים ציינו בסקירתם שבחולי סוכרת יש חשיבות בהפחתת מכלול גורמי הסיכון, ולא רק רמות הסוכר. ע”פ תוצאות המחקר עולה שאקומפליה עשוייה להשיג שיפור ברמות הסוכר במקביל לתועלות נוספות וחשובות של ירידה במשקל, והפחתת גורמי סיכון נוספים. כאמור, המימצאים גם מוכיחים כי לתרופה ערך מוסף והשפעה חיובית מעבר לאפקט המתקבל מהורדת משקל בלבד. לכך , מציינים החוקרים עשוייה להיות חשיבות מכרעת גם בשיקולי מערכות בריאות באשר לאספקת התרופה במסגרת ביטוחי הבריאות הלאומיים.

נציגי סאנופי הדגישו בכנס כי אקומפליה אינה עוד תרופה להפחתת משקל, אלא תרופה המשיגה אפקט משולב של הפחתת סיכון קרדיו-מטבולי באמצעות השפעה חיובית על מס’ גורמי סיכון במקביל.

לדיווח ב-PharmaTimes














הערת המערכת: לאחרונה קיימנו פאנל מומחים במסגרת ג’ורנאל קלאב 472  אשר צולם בוידאו בהשתתפות  פרופ’ צבי ורד ופרופ’ איתמר רז אשר בו נדונה גם תרופה זו והשפעתה על הטיפול בסיכונים קרדיומטבולים. לצפייה בדיון – כאן.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה