הקשר בין אבחון מדויק של קול לב שלישי בהאזנה ובין דרגת הניסיון (Arch Intern Med)

דרגת הבטחון של רופאים בהערכת חשיבות קול לב שלישי (S3) נפגעה בשל שונות בין רופאים, ולאור כישורים לא גבוהים של מתמחים.  מחקר חדש נועד לבחון אם חל שיפור בזיהוי קול לב שלישי בהאזנה, עם צבירת ניסיון.

במחקר נכללו 100 מטופלים שעברו צינתור לב שמאלי, שנבדקו ע”י 4 רופאים (כל אחד בעל דרגת ניסיון שונה), שכללה האזנה, פונוקרדיוגרפיה, מדידת רמות BNP, בדיקת אקו להערכת מקטע הפליטה של חדר שמאל, וצינתור להערכת הלחץ בחדר שמאל בתום דיאסטולה.

מהתוצאות עולה כי בעוד שממצאי ההאזנה של סטאז’רים ומתמחים לא היו דומים באופן משמעותי עם ממצאי פונוקרדיוגרפיה, בעוד שזיהוי קול S3 ע”י רופאים שהשתתפו ב-Fellowship בקרדיולוגיה (p<0.001) ומתמחים בקרדיולוגיה (p=0.003), היה דומה לממצאי פונוקרדיוגרפיה.

למרות שרגישות S3 היתה נמוכה (13-52%) בזיהוי חולים עם הפרעה במדדי מקטע הפליטה של חדר שמאל, הסגוליות היתה גבוהה (85-95%), כאשר התוצאות הטובות ביותר התקבלו בבדיקות פונוקרדיוגרפיה ורופאים מנוסים יותר.

קולות S3 שאובחנו ע”י רופאים מתמחים בקרדיולוגיה או ב-Fellowship, היה טוב יותר בהבחנת רמות BNP מוגברות, ירידה במדדי מקטע הפליטה של חדר שמאל, או עליה בלחץ בחדר שמאל בסיום דיאסטולה (p=0.002-0.2 עובר מתמחים בקרדיולוגיה ו-p=0.02-0.03 עבור רופאים ב-Fellowship), בהשוואה למתמחים (p=0.02-0.47), או סטאז’רים (p=0.09-0.64).

לסיכום, זיהוי קול S3 בהאזנה, ע”י רופאים מנוסים יותר, תואם יותר לממצאים בבדיקת פונוקרדיוגרפיה. למרות שהקורולציה היתה טובה יותר עבור פונוקרדיוגרפיה, הקשר בין S3 ומרקרים אבנורמלים להפרעה בתפקוד חדר שמאל, השתפר עם כל עליה בדרגת הניסיון.

Arch Intern Med. 2006 Mar 27;166(6):617-22

לידיעה ב-Pubmed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה