המלצות AHA בנוגע לצריכת דגים ואומגה 3





                                  – מודעה –                                

לרגל כנס ארגון הלב האמריקאי (ה-AHA ) המתקיים בימים אלה בארה”ב, ולקראת הרצאתו של פרופ’ אורי גולדבורט במסגרת כנס זה אשר תנתח את המידע הקליני הידוע על האפקטיביות של השימוש באומגה 3 (אנו נקיים בימים הקרובים ראיון מיוחד עם פרופ’ גולדבורט בנושא זה) , אנו מביאים כאן סקירה המציגה את ההנחיות וההמלצות הקיימות של ה-AHA אשר פורסמו השנה בנוגע לצריכת דגים ואומגה 3.

חומצות שומן אומגה 3 מועילות ללב בחולים בריאים, ובאלו המצויים בסיכון גבוה, או סובלים ממחלה קרדיווסקולרית.

AHA ממליצים על צריכת דגים (בעיקר דגים שמנים), לפחות פעמיים בשבוע. לדברי המומחים, דגים הם מקור טוב לחלבונים, ואינם כוללים כמות גבוהה של שומן רווי, בניגוד לבשרים שומניים. דגים שמנים, דוגמת מקרל, טרוטה, דג מלוח, סרדינים, טונה וסלמון, עשירים בשני סוגי אומגה 3, Eicosapentaenoic Acid (EPA) ו-Docosahexaenoic Acid (DHA).

כמו כן, AHA ממליצים על אכילת טופו, וסוגים אחרים של פולי-סויה, קנולה, אגוזים וזרעי פשתה, והשמנים שלהם. אלו מכילים Alpha-Linoleic Acid (LNA), שיכולה להפוך לחומצת שומן אומגה 3 בגוף. עם זאת, היקף המודיפקיציות הללו הוא צנוע ושנוי במחלוקת. דרושים מחקרים נוספים בכדי לבדוק אם קיים קשר סיבה ותוצאה בין LNA ומחלת לב.

מחקרים מצאו כי אומגה 3 מפחיתות את היארעות מחלות קרדיוסקולריות. מחקרים בקנה מידה גדול מצאו כי אומגה 3 עשויה להועיל באלו המצויים בסיכון מוגבר למחלת לב קורונרית.

המינון האופטימלי אינו ברור, ועדויות ממחקרים ממליצות על מינון EPA+DHA של 0.5-1.8 גרם ביום (בין אם מדגים שמנים או כתוספים), ומינון של 1.5-3 גרם ביום של LNA.

ההמלצות למטופלים ללא תיעוד של מחלת לב קורונרית, הן לצרוך מגוון דגים (עם עדיפות לדגים שמנים), לפחות פעמיים בשבוע. כולל שמנים ומזונות עתירים ב-LNA (זרעי פשתה, קנולה ושמן סויה).

בחולים עם מחלה קורונרית מתועדת, ההמלצה היא לצרוך כ-1 גרם של EPA+DHA ביום, עם עדיפות לדגים שמנים. ניתן לשקול EPA+DHA בצורת טבליות. במקרים בהם יש מקום להורדת רמות טריגליצרידים, ההמלצה היא לצרוך 2-4 גרם של EPA+DHA ביום, בצורת טבליות.

מטופלים הנוטלים יותר מ-3 גרם בצורת טבליות, צריכים לעשות זאת תחת מעקב רפואי. צריכה מוגברת עשויה לגרום לדימום מוגבר בחלק מהמטופלים.

מחקרים רנדומליים מצאו כי תוספי אומגה 3 עשויים לצמצם אירועים קרדיווסקולרים (תמותה, התקף לב לא-פטאלי, שבץ לא-פטאלי). הם גם יכולים להאט את התקדמות תהליך טרשת עורקים בחולים קורונרים. עם זאת, דרושים מחקרים נוספים בכדי לאשר ולהגדיר טוב יותר את היתרונות במתן אומגה 3 למניעת אירוע קרדיווסקולרי.

http://www.americanheart.org/presenter.jhtml?identifier=4632

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה