מנועי חיפוש באינטרנט מסייעים באבחון מקרים קשים (BMJ Online First)

חוקרים אוסטרלים מצאו כי השימוש במנוע החיפוש של גוגל (Google), עשוי לסייע בפתרון מקרים קשים. למעשה, החוקרים סבורים כי גוגל עשוי להיות יעיל יותר מ-Pubmed.

לדבריהם, כיום ניתן למצוא תוך דקות מידע שימושי אודות התסמונות הרפואיות הנדירות ביותר.

לאחר ששני הרופאים היו עדים לאב שאיבחן נכונה את בנו עם תסמונת Paget-von Schrotter, הם החליטו לבחון בצורה מעמיקה יותר עד כמה גוגל מסייע להוביל רופאים לאבחנה הנכונה.

הם אספו 26 מקרים, שפורסמו במהלך שנת 2005 ב-New England Journal of Medicine. מבלי לקרוא את האבחנה המבדלת והסיכום בסיום כל מקרה, הם בחרו 3-5 מושגי חיפוש מכל מקרה. לאחר מכן, ערכו החוקרים חיפוש בגוגל אחר כל מקרה שכלל מונחים אלו, ובחרו את שלוש האבחנות שהתאימו לסימנים ולתסמינים.

מסתבר שהם צדקו ב-58% מהמקרים.

עבור חלק מהאבחנות האחרות, גוגל העלה את האבחנה הנכונה שלא היתה ספציפית מספיק בכדי שהרופאים ישקלו אותה כאבחנה הנכונה. לדוגמא, החיפוש בגוגל העלה אבחנה של Extrinsic Allergic Alveolitis, במקום הגדרה ספציפית יותר של Extrinsic Allergic Alveolitis caused by Mycobacterium avium.

החוקרים מדגישים כי אחוזי ההצלחה היו גבוהים יותר כאשר בחרו משפטים לא-נפוצים, וסקרו עד 5 עמודים מכל תוצאות החיפוש.

החוקרים מאמינים כי חיפוש באינטרנט עשוי להיות יעיל יותר במצבים עם תסמינים וסימנים ייחודיים. שיעורי ההצלחה נמוכים יותר בנוכחות תסמינים בלתי-ספציפיים, או מחלות שכיחות עם הסתמנות נדירה.

לגוגל יש גישה ללמעלה מ-3 בליון מאמרים, והוא גדול בהרבה ממנוע החיפוש של Pubmed בנוגע למאמרים רפואיים. הדבר יהיה משמעותי עוד יותר לאחר הפצת הגרסה החדשה, Google Scholar, שתכלול רק מאמרים שעברו סיקור עמיתים (Peer-Review).

BMJ Online First 2006.

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

מהנסיון האישי שלנו עולה שחיפוש ספציפי של מחקר על בסיס מילות מפתח הכוללות את  הנושא ו/או המחבר ו/או העיתון כולל הגבלת טווח זמן –  יהיה דווקא קל ויעיל יותר ב-Pubmed , אך ללא ספק שלגוגל יכולת עדיפה בלהוביל גם לדיווחים ועדכונים מתוך פורומים רפואיים ומידע שלא פורסם באופן רשמי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה