החשיבות הפרוגנוסטית של רמות BNP בחולים עם היצרות של המסתם האאורטלי (Heart)

ממחקר חדש עולה כי רמות מוגברות של N-terminal pro-B-type Natriuretic Peptide (NT-proBNP), המופרש מדופן החדר במצבי סטרס, מעידות על פרוגנוזה גרועה, ועל צורך בניתוח להחלפת מסתם בעקבות היצרות של המסתם האאורטלי.

לדברי החוקרים, דרושים כלים טובים יותר לאבחון ודירוג סיכונים. לדעתם, המחקר הנוכחי מוכיח כי BNP ו-NT-proBNP עשויים להיות מדדים שימושיים בעתיד.

החוקרים בחנו את הערך הפרוגנוסטי של NT-proBNP ב-159 חולים עם היצרות של מסתם אאורטלי, שטופלו בצורה שמרנית או בניתוח להחלפת מסתם.

הם מצאו קשר ישיר בין רמות NT-proBNP בתחילת המחקר ודרגת החומרה ודירוג NYHA למצב תפקודי. רמות NT-proBNP היו גבוהות יותר בחולים שעברו ניתוח להחלפת מסתם אאורטלי, בהשוואה לחולים שטופלו בצורה שמרנית.

רמות NT-proBNP היו גבוהות יותר באופן משמעותי במקרים של תמותה לבבית או אישפוז חוזר עקב אי-ספיקת לב לא-מפוצה. ההבדלים הללו בתוצאות בהקשר של רמות NT-proBNP הוגבלו לחולים שטופלו בצורה שמרנית.

ערך סף של NT-proBNP שנקבע על 640 פיקוגרם למ”ל, העלה רגישות של 81% וסגוליות של 51% בניבוי תמותה לבבית או אישפוז חוזר עקב אי-ספיקת לב לא-מפוצה, ורגישות של 89% וסגוליות של 73% בניבוי תוצאות שליליות בחולים שטופלו בצורה שמרנית.

בניתוח רב-משתנים נמצא קשר בלתי תלוי בין רמת NT-proBNP ותמותה לבבית או אישפוז חוזר עקב אי-ספיקת לב לא-מפוצה, בחולים שטופלו בגישה שמרנית. בחולים שהופנו לניתוח להחלפת מסתם, רק הופעת פרפור פרוזדורים ניבאה תוצאה שלילית בהמשך.

החוקרים משוכנעים כי בחולים עם רמות NT-proBNP מעל ערך סף מסוים, ולפי הממצאים מדובר בערך של 640 פיקוגרם למ”ל, יש לשקול טיפול כירורגי. עם זאת, יש להוכיח את הקונספט הנ”ל במחקר פרוספקטיבי.

לסיכום, עם השימוש בביומרקרים החדשים שהוזכרו, BNP ו- NT-proBNP, קיימים בידי הרופאים כלים בעלי רגישות גבוהה להערכת הפרעות בתפקוד שריר הלב כבר בשלב מוקדם. החוקרים סבורים כי זהו החוזק העיקרי של הביומרקרים החדשים הללו.

Heart 2006;92:1639-1644.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה