קרדיולוגיה

האם חסמי ביתא מועילים לחולי אי ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור של החדר השמאלי? (מתוך the European Journal of Heart Failure)

ממחקר פרוספקטיבי תצפיתי שנערך לאחרונה עולה כי חסמי ביתא עשויים להועיל למטופלים עם אי ספיקת לב מתקדמת ומקטע פליטה של החדר השמאלי (LVEFleft ventricular ejection fraction) שהינו שמור. המחקר פורסם בכתב העת האירופי לאי ספיקת לב (the European Journal of Heart Failure).

החוקרים ציינו כי זהו המחקר הראשון שמצביע על כך שהטיפול בחסמי ביתא מפחית את התמותה במטופלים עם אי ספיקת לב מתקדמת ו-LVEF שמור.

ואולם, החוקרים הזהירו שההשפעות הרצויות של חסמי ביתא באוכלוסייה זו של חולי אי ספיקת לב צריכות לקבל אישור ממחקרים קליניים פרוספקטיביים אקראיים, וציינו כי מספר מחקרים כאלה כבר נמצאים בעיצומם. 

החוקרת שעמדה בראש המחקר הסבירה בראיון שנערך עימה כי למרבית המטופלים עם אי ספיקת לב ו-LVEF שמור יש פגיעה בתפקוד הדיאסטולי, אבל אין זה המצב בכל המקרים, ולכן המונח אי ספיקה “דיאסטולית” שנוי במחלוקת. באופן כללי, הוסיפה החוקרת, מטופלים עם אי ספיקת לב ו-LVEF שמור הינם מבוגרים יותר, ובסבירות גבוהה יותר מדובר בנשים ובמטופלים בעלי יתר לחץ דם מאשר חולי אי ספיקת לב עם EF נמוך.

החוקרת ציינה כי ישנה עדות ברורה לכך שחסמי ביתא מגדילים את ההישרדות בחולי אי ספיקת לב עם EF נמוך, אולם רק שני מחקרים קודמים בחנו את ההשפעה של חסמי ביתא על חולי אי ספיקת לב עם EF שמור.

לדברי החוקרת, אף מחקר קליני אקראי או מחקר קוהורט שנועד לקבוע את התפקיד של טיפול בחסמי ביתא בחולי אי ספיקת לב עם LVEF שמור לא הושלם עד עתה. מידע זה, הוסיפה החוקרת, חשוב במיוחד בהתחשב באחוז הגבוה של מטופלים עם סוג זה של אי ספיקת לב, ובהעדר המלצות המבוססות על ראיות לטיפול במטופלים אלה.

למרות המחסור בהנחיות לטיפול בחולי אי ספיקת לב עם LVEF שמור, החוקרת ציינה כי למעשה רבים ממטופלים אלה  מקבלים בכל מקרה טיפול בחסמי ביתא בשל יתר לחץ דם.

החוקרים בחנו פרוספקטיבית קבוצה של 443 מטופלים עם אי ספיקת לב מתקדמת ו-LVEF שמור (גיל ממוצע 78, 56% נשים) שאושפזו בין ינואר 2000 ליוני 2005. סך הכל 227 מטופלים קיבלו מרשם לחסמי ביתא בשחרור, כולל קרבידולול (CARVEDEXXON) במינון של עד 50 מ”ג ליום, מטופרולול (LOPRESOR) עד 200 מ”ג, ביסופרולול (BISOLOL) עד 10 מ”ג או נביבולול (nebivolol) עד 10 מ”ג. תקופת המעקב חושבה מיום השחרור ועד יולי 2005. מקרי מוות הושגו מרשומות בית החולים, מראיון קרובי משפחה או משיחת טלפון. 

החוקרים ציינו כי אוכלוסיית המחקר הייתה “מהחיים האמיתיים” לדוגמה, נכללו מטופלים עם אי ספיקת כליות ולפיכך ניתן, לדבריהם, להשתמש בתוצאות בטיפול יומיומי במטופלים עם אי ספיקת לב ו-LVEF שמור.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה