אכילת אגוזי מלך מגנה על העורקים מהשפעות מזונות שומניים (מתוך J Am Coll Cardiol)

מחקר חדש מצא כי אכילת אגוזי מלך עשויה לשפר את תפקוד האנדותל הלקוי, הקשור באכילת מזונות עתירי שומן. שמן זית לעומת זאת נמצא כחסר השפעה מועילה.

לדברי החוקרים, כאשר אוכלים ארוחה שומנית, מולקולות דלקתיות עולות. הדבר מונע משכבת האנדותל לייצר nitric oxide (NO), מה שמוביל לחוסר תפקוד אנדותליאלי. תוצאות המחקר הראו כי אכילת חופן אגוזים מנעה את העלייה בחומרים הדלקתיים ואת חוסר התפקוד האנדותליאלי, בעוד ששמן זית מנע את העלייה במולקולות הדלקתיות, אך לא מנע את ההפרעה בתפקוד האנדותליאלי, הקשור באכילת מזונות שומניים.

בעבר דווח על מחקר שהציע כי אכילת אגוזי מלך במשך תקופה של ארבעה שבועות, עשויה לשפר הפרעה בתפקוד האנדותליאלי. המחקר הנוכחי, שפורסם בגיליון אוקטובר של Journal of the American College of Cardiology, מוסיף על כך, בכך שמראה כי ההשפעה נראית לאחר אכילת מנה אחת של אגוזים בלבד. החוקרים מדגישים כי לא ניתן להמשיך לאכול מזון עתיר שומן ולהוסיף אגוזי מלך לארוחות כפיצוי. יש להפוך את אגוזי המלך לחלק מהתזונה ולהגביל צריכת שומנים רוויים.

אגוזי מלך מכילים מספר מרכיבים, שיכולים לתרום לתועלת שלהם. אלה כוללים שומנים רב בלתי רוויים כדוגמת alpha-linolenic acid, ארגינין, ואנטי אוקסידנטים רבים. שמן זית מכיל גם הוא אנטי אוקסידנטים, אך מכיל יותר שומן חד בלתי רווי מאשר רב בלתי רווי, ואינו מכיל ארגינין או שמני אומגה 3.

שמן אגוזי מלך יהיה, ככל הנראה, מועיל, אך אכילת האגוזים עצמם טובה יותר, שכן השמן אינו מכיל את כל המרכיבים המועילים. השמן מכיל את השומנים ואת האנטי אוקסידנטים המסיסים בשומן, אך אינו מכיל ארגינין, שאינו מסיס בשומן. בנוסף, עדיף לאכול את האגוזים חיים, מאשר מבושלים, כיוון שחום עלול להרוס חלק מהמרכיבים המועילים.

“איכלו חופן אגוזי מלך מידי יום”

החוקרים ממליצים שאנשים יאכלו חופן אגוזי מלך כל יום (6-8 אגוזים). ניתן לאכול אותם לפני או לאחר ארוחה או כחלק מהארוחה. בנוסף, האגוזים יכולים להחליף אופציות פחות בריאות שמשמשות בדרך כלל כחטיפים.

המחקר הנוכחי כלל 24 מבוגרים לא מעשנים, עם משקל גוף וערכי לחץ דם נורמאלים. מחציתם היו עם רמות תקינות של כולסטרול ומחציתם היו עם רמות גבוהות במידה מתונה. כל אחד מהמשתתפים התבקש להקפיד על תזונה ים תיכונית להורדת כולסטרול במשך שבועיים. בנוסף, החוקרים סיפקו להם שתי ארוחות עתירות שומן, אחת בכל שבוע. הארוחות היו זהות, וכללו כריך סלמי וגבינה העשוי מלחם לבן ומנה קטנה של יוגורט שמן. בארוחה אחת הוסיפו החוקרים 5 כפיות של שמן זית (= 25 מ”ל). ובארוחה השנייה הוסיפו 40 גרם אגוזי מלך או כשמונה אגוזים מקולפים. בדיקות דם וורידי ומדידות אולטראסאונד של תפקוד האנדותל בעורק הברכיאלי בוצעו לאחר הארוחה וארבע שעות לאחר ארוחות המבחן.

תוצאות המחקר הראו כי בשתי הקבוצות, התרחבות כלי דם בהתאם לזרימה (מדד לתפקוד אנדותליאלי) הייתה גרועה יותר לאחר הארוחה עם שמן זית לעומת הארוחה עם אגוזי המלך. ערכי LDL מחומצן ירדו לאחר שתי הארוחות, כמו גם הריכוז של ציטוקינים דלקתיים מסיסים ומולקולות היצמדות. אך מולקולת ההיצמדות  E-selectin ירדה בצורה משמעותית יותר לאחר הארוחה שכללה אגוזי מלך.

המחקר מדגים כי השומן המגן מאגוזי המלך מבטל חלק מההשפעות המזיקות של תזונה העשירה בשומן רווי, בעוד ששומן ניטרלי, כמו שמן זית, אינו בעל יכולת הגנה כזו. אנשים רבים שאוכלים תזונה ים-תיכונית מאמינים ששמן זית מספק יתרונות אלה, אך מחקר זה ונתונים נוספים מראים שזאת טעות. בנוסף, המחקר הראה כי כל המזונות העשירים בשומן חד בלתי רווי כמו שמן זית הם יחסית ניטרליים מבחינת יכולתם להגן על בריאות כלי הדם. מצד שני, שמנים העשירים באומגה 3 כולל אגוזי מלך ושמן קנולה הם ככל הנראה יעילים מאוד.

J Am Coll Cardiol 2006; 48:1666-1671

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה