עדכון ערכי הסף לרמות כולסטרול בבני נוער המותאמים לגיל ולמין (Circulation)

בגליון 29 באוגוסט של Circulation ניסו חוקרים לפתח לראשונה ערכי סף לרמות ליפופרוטאינים המותאמים לגיל ולמין בבני נוער. היתרון הגדול בערכי סף החדשים הוא העובדה שהם משקפים את התנודות הטבעיות ברמות הכולסטרול המתרחשות עם הגדילה וההתבגרות.

מבדיקת ערכי הסף הנוכחיים לזיהוי צעירים עם רמות כולסטרול ושומנים בדם בסיכון גבוה, ניתן לראות כי ערכי הסף זהים בכל הגילאים. הבעיה בכך היא שיש שינויים, בעיקר כלפי מעלה, ברמות כולסטרול עם הגיל, עובדה המשקפת את השינויים הטבעיים המתרחשים עם העליה בגיל. החוקרים פיתחו ערכי חתך ספציפיים לגיל וספציפיים למין, שיוכלו לסייע באבחנה מדויקת יותר ברמות בסיכון גבוה.

מטרת המחקר היתה לבסס קריטריונים חדשים שיסייעו לרופאים לזהות מתבגרים עם רמות LDL ורמות כולסטרול כללי גבוהות, כמו גם רמות טריגליצרידים גבוהות ורמות HDL נמוכות. החוקרים מציינים כי ערכי החתך הקיימים לזיהוי ריכוזי ליפופרוטאינים גבוליים ואבנורמליים מיוצגים לפי אחוזונים 75 ו-95 (אחוזונים 25 ו-5 עבור רמות HDL). כאשר מיישמים ערכים אלו בצעירים בגילאי 2-19 שנים, אחוזונים אלו מוגבלים בזיהוי המתבגרים בעלי רמות ליפופרוטאינים מסוכנות כבוגרים.

בכדי ליצור את שיטת הסיווג החדשה השתמשו החוקרים במדידות רמות LDL, HDL, כולסטרול כללי ורמות טריגליצרידים בלמעלה מ-6000 נבדקים בגילאי 12-20 שנה, שהשתתפו בשאלון NHANES (National Health and Nutritional Examination Surverys) שנערך בין 1988 ו-2002. החוקרים פיתחו עקומות גדילה ספציפיות למין ולגיל, בדומה לאלו המשמשות למעקב אחר גובה, משקל וערכי BMI בילדים ומתבגרים. לאחר מכן קשרו בין העקומות ותכנית NCEP (National Cholesterol Education Program) בכדי לאפשר לרופאים לקבוע את הסיכון הקרדיווסקולרי כבוגרים בעתיד.

החוקרים מציינים כי ערכי הסף השתנו עם הזמן. לדוגמא, רמות LDL המעידות על סיכון גבוה השתנו מ-3.52 מ”מול לליטר בבנות בגיל 12 שנים ל-4.14 מ”מול לליטר בגיל 20. יתרון אחד של ערכי סף המותאמים למין ולגיל הוא שמתבגרים לא יאובחנו בשוגג רק מאחר שמצויים על אזור אחר בעקומת הגדילה.

החוקרים טוענים כי יש לשקול לבדוק את ערכי הכולסטרול בצעירים, דבר שרופאי ילדים כבר יודעים. אך יש להתחיל לקחת בחשבון את גיל הנבדק כאשר מבקשים לקבוע אם מצוי בסיכון או לאו.

Circulation. Published online August 28, 2006.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה