האם מדד Ankle Brachial Index נמוך קשור בתמותה מוגברת? (Eur Heart J)

מחקר חדש מצא כי מדד ABI (Ankle Brachial Index) נמוך מ-0.9 קשור בסיכון מוגבר באופן משמעותי לתמותה ואירועים וסקולרים חמורים. מדד נמוך מ-0.9 הוא אבחנתי למחלת עורקים פריפרית, המהווה אינדיקציה לטרשת עורקים מפושטת.

החוקרים בדקו את הסיכון לתמותה ואירועים וסקולרים חמורים בקרב 6800 חולים בגילאי 65 ומעלה, שהיו במעקב במסגרת רפואה ראשונית למשך 3 שנים.

שיעורי התמותה מסיבה כלשהי היו גבוהים פי 2.5 בחולים עם מחלת עורקים פריפרית, בהשוואה לאלו ללא מחלה כזו והסיכון היחסי הוכפל לאחר תיקנון לגורמי סיכון ידועים אחרים.

בהשוואה לנבדקים עם ABI של 1.1 ומעלה, באלו עם ABI נמוך מ-0.5 נרשמה עליה של יותר מפי 5 בסיכון לאירועים וסקולרים חמורים, ועליה של כמעט פי 4 בסיכון לאחר תיקנון לפקטורים אחרים.

מניתוח התוצאות עולה כי המנבא הטוב ביותר של הסיכון לתמותה או אירוע וסקולרי היא מחלת עורקים פריפרית, ולאחריה סיפור של אירוע קרדיווסקולרי או צרברווסקולרי חמור.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מטופלים עם מדד ABI נמוך (כולל ערכים גבוליים של 0.9-1.1) מצויים בסיכון מוגבר באופן משמעותי לתמותה ואירועים חמורים.

הם מציינים כי מחלת עורקים פריפרית השפיעו באופן בולט על התמותה ותחלואה וסקולרית תוך זמן קצר, עובדה השמה דגש על הצורך בבדיקות סקר מוקדמות ל-ABI ומעקב מתאים עם אמצעי מניעה שניוניים, בדומה לאלו הקיימים בחולים עם מחלת עורקים קורונרים ומחלת צרברווסקולרית.

Eur Heart J 2006;27:1743-1749.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה