קרדיולוגיה

שבועיים של שינויים בסגנון החיים משפרים תפקוד קוגניטיבי (מתוך American Journal of Geriatric Psychiatry)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת יוני של American Journal of Geriatric Psychiatry, עולה כי שינויים פשוטים בסגנון החיים, כולל תרגילי זיכרון, התעמלות יומית, טכניקות הרגעה ותזונה בריאה, משפרים משמעותית את התפקוד הקוגניטיבי ויעילות המוח בתוך תקופה של שבועיים בלבד.

במחקר השוו בין קבוצת נבדקים, שהיו בתוכנית של שבועיים של שינויים בסגנון החיים ובין קבוצת ביקורת, שהמשיכו בשגרת החיים הרגילה שלהם. בתוך זמן קצר מאוד שמו לב לשינויים משמעותיים בתפקוד המוח הנמדד על ידי PET (positron emission tomography) בקבוצת ההתערבות, אך לא נצפו שום שינויים בקבוצת הביקורת.

במחקר זה השתתפו 17 מתנדבים בריאים בין הגילאים 35-69 עם תלונות זיכרון קלות הקשורות לגיל. הנבדקים חולקו רנדומלית לקבוצת התערבות, ששם שילבו תוכנית של תזונה בריאה, תרגילי הרגעה, התאמה וייצוב קרדיווסקולרי ותרגילים מנטליים, שכללו חידות וטכניקות אימון זיכרון ורבלי. לקבוצת הביקורת הורו להמשיך בשגרת החיים הרגילה שלהם.

“התעמלות מנטלית”

לנבדקים בקבוצת ההתערבות נאמר שעליהם לקחת הליכות יומיות מהירות ולהכניס לשגרת היום יום שלהם תרגילי הרגעה יומיים ומהירים. כמו כן, נתנו להם רשימות קניה ותפריט עזר, שיקדמו תוכנית של תזונה בריאה, הכוללת 5 ארוחות ביום העשירות בפירות ובירקות, שומני אומגה 3 ופחמימות עם אינדקס גליקמי נמוך.

הנבדקים בקבוצת ההתערבות היו צריכים לעסוק בחידות ובהרכבת פזלים בשגרת היום יום שלהם, כמו כן, היה עליהם גם לבצע טכניקות אימון זיכרון, שיעזרו להם לפקס את תשומת הלב שלהם ולשפר את יכולות החיזוי והאסוציאציה שלהם על מנת לשפר את אחסון הזיכרון ושליפתו.

הערכות, שנערכו בנקודת ההתחלה ובמהלך המחקר לכל הנבדקים, כללו מבחני זיכרון שונים, שאלוני תפקוד זיכרון והדמיית PET.

“תפקוד המוח”

מדידות קוגניטיביות אובייקטיביות וסובייקטיביות ממוצעות בנקודת ההתחלה לא היו שונות משמעותית בין 2 הקבוצות. בהמשך הרהיטות הורבלית של קבוצת ההתערבות השתפרה משמעותית ואילו בקבוצת הביקורת היא נשארה ללא שינוי.

בנוסף, הנבדקים בקבוצת ההתערבות הראו ירידה של 5% בפעילות פרה פרונטלי דורסו-לטרלית שמאלית בהשוואה לנקודת ההתחלה, ואילו קבוצת הביקורת לא הראתה שום שינוי משמעותי במטבוליזם המוח.

הירידה במטבוליזם המוח בנבדקים, שהתמידו בתוכנית אריכות החיים הבריאה, מציעה שהמוח מתפקד יותר ביעילות ולא נזקק לכמות גדולה של גלוקוז על מנת לתפקד ביעילות.

בהתבסס על תוצאות אלה, החוקרים מתכננים מחקר גדול יותר של 150 נבדקים בני 60-80, שיעריך את ההשפעות של כל אסטרטגיית סגנון חיים.

Am J Geriatr Psychiatry. 2006;14:538-545

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה