קרדיולוגיה

האם מבחן TWA יכול לזהות ספורטאים בסיכון גבוה להפרעות קצב חדריות ומוות לבבי פתאומי?

ממחקר חדש שפורסם בכנס השנתי של Heart Rhythm Society עולה כי Microvolt T-wave Alternans (TWA), המזהה וריאציות קטנות, מפעימה לפעימה, בקצב הלב במהלך אק”ג, הוא כלי טוב לריבוד סיכונים באלו המצויים בסיכון להפרעות קצב חדריות ומוות לבבי פתאומי, ועשוי לשמש לזיהוי מועמדים להשתלת ICD (Implantable Cardioverter Defibrillator).

TWA עשוי להיות שימושי בעיקר ככלי סקר באתלטים בסיכון גבוה למוות פתאומי לבבי.

החוקרים שהציגו את המחקר הדגישו את הקשיים בהערכת מוות לבבי פתאומי בספורטאים צעירים, הנראים בריאים, שעוברים הערכה מוקדמת להשתתפות בספורט. למרות שפעימות חדריות אקטופיות זוהו ב-25-65% מהספורטאים בבדיקת אק”ג ל-24 שעות, גם בהעדר מחלת לב מבנית, עדיין קשה לזהות את הספורטאים המצויים בסיכון להפרעות קצב חדריות מהירות חמור יותר. החוקרים ערכו את המחקר בכדי להעריך את השימוש ב-TWA ככלי לריבוד סיכונים בקבוצה זו.

למרות שמדובר במחקר קטן, הוא מצא קשר משמעותי בין תוצאות אבנורמליות בבדיקת TWA והפרעות קצב חדריות במהלך מבחן אלקטרופיזיולוגי (EPS) בקבוצת ספורטאים שהיו סימפטומטים עקב הפרעת קצב חדרית מהירה. יתרה מזאת, המחקר הראה הבדל משמעותי בין ספורטאים עם מבחן TWA חיובי ושלילי ביחס להופעת מוות לבבי פתאומי, פרפור חדרים, וטכיקרדיה חדרית, דבר המרמז כי המבחן עשוי להיות טוב לריבוד הסיכונים באוכלוסיה זו.

במחקר השתתפו 43 ספורטאים (31 גברים, גיל ממוצע 34 שנים) שסבלו מתסמיני הפרעות קצב חדריות תדירים ומורכבים, כולל קומפלקסים חדריים מוקדמים תדירים, Nonsustained VT, פלפיטציות, סינקופה או פרה-סינקופה.

המשתתפים עברו הערכה בתחילת המחקר שכללה אק”ג, אק”ג אמבולטורי במשך 24 שעות, אקו, מבחן מאמץ, TWA ו-EPS. בנוסף, ב-6 מקרים בוצעה אנגיוגרפיה קורונרית, ו-10 ספורטאים עברו MRI לבבי.

לאחר המבחנים הראשוניים, 7 ספורטאים אובחנו עם מחלת לב מבנית (16%), 2 ספורטאים אובחנו עם Arrhythmogenic Right Ventricular Dysplasia, שניים אובחנו עם מיוקרדיטיס, ו-2 עם אקו גבולי לשלב מוקדם של DCM (Dilated Cardiomyopathy). מבין 43 מבחני TWA שבוצעו, 28 היו שליליים, 8 חיוביים ו-7 מבחנים סווגו עם תשובה לא-ברורה . למטרת הערכה, התוצאות התשובות החיוביות והלא-ברורות אוחדו יחד וסווגו כ-TWA אבנורמלי. החוקרים עקבו אחר כל המשתתפים למשך תקופה ממוצעת של 25 חודשים, המדד העיקרי היה מוות לבבי פתאומי, VF ו-Sustained VT.

במהלך תקופת המעקב, לא נרשמו אירועים באף אחד מ-28 הספורטאים עם מבחן TWA שלילי, או באף אחד מ-7 הספורטאים עם מבחנים לא-ברורים. עם זאת, 3 מ-8 הספורטאים עם מבחן TWA חיובי פיתחו אירוע לבבי. מניתוח התוצאות עולה כי קיים הבדל משמעותי בין מבחני TWA שליליים ואבנורמלים (P=0.01). לדברי החוקרים, ניתוח התוצאות הראה שיעור של 100% בהישרדות ללא אירוע בחולים עם TWA שלילי לעומת 62.5% באלו עם מבחן TWA אבנורמלי, דבר הרומז לכך שמבחן TWA עשוי לנבא הפרעות קצב ממאירות ספונטניות באתלטים עם הפרעות קצב חדריות.

המחקר מצא גם קורולציה חיובית בין תוצאות מבחן TWA ותוצאות EPS. בספורטאים עם מבחן TWA שלילי נמצא סיכון גבוה משמעותית למבחן EPS שלילי, בעוד שאלו עם מבחן TWA אבנורמלי היו בסיכון גבוה משמעותית ל-EPS חיובי. מהתוצאות עולה כי קיימת מגמה לא-משמעותית של קורולציה בין TWA שלילי והעדר השראת הפרעת קצב חדרית ב-EPS ומגמה לא-משמעותית של קורולציה בין מבחן TWA חיובי והשראת הפרעת קצב חדרית ב-EPS. יתרה מזאת, זוהתה קורלציה משמעותית בין מבחן TWA אבנורמלי והשראת הפרעות קצב חדריות ב-EPS.

החוקרים מאמינים כי אם הדבר יאושר במחקרים גדולים יותר, שילוב TWA עם EPS עשוי להיות גישה יעילה לשיפור ריבוד הסיכונים למוות לבבי פתאומי בספורטאים עם מבחן TWA חיובי.

המחקר מתווסף לגוף ראיות מצטבר שפורסם לאחרונה בנושא TWA ככלי לריבוד סיכונים. מוקדם יותר השנה, מצא מחקר גדול כי בדיקת TWA יכולה לזהות מחלת לב בחולים המצויים בסיכון גבוה ונמוך להפרעות קצב חדריות מסכנות חיים, דבר שעשוי לסייע לרופאים לקבוע מיהם החולים שירוויחו הכי הרבה מהשתלת ICD.

פרסום תוצאות אלו ואחרות הביא לכיסוי ארצי של הפוליסה ל-Microvolt TWA ע”י חברות הביטוח, כאמצעי לסייע בריבוד הסיכונים במבוטחי Medicare המועמדים להשתלת ICD.

החוקרים מדגישים את הערך המנבא השלילי של המבחן. הם מסבירים כי מבחן TWA חיובי אכן מתאים לסיכון מוגבר לאירוע, אך אינו יכול לנבא באופן אבסולוטי שנבדק מסוים עתיד לפתח אירוע כזה. אולם, המחקר הראה בבירור כי חולים עם מבחן T-Wave Alternans שלייל אכן מצויים בסיכון נמוך.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה