הורדה מוגזמת של לחץ הדם עלולה להיות מסוכנת בחולים עם מחלה קורונרית (Ann Intern Med)

ממחקר חדש עולה כי יש להימנע מהורדה מוגזמת של לחץ הדם הדיאסטולי בחולים על מחלת עורקים קורונרית. לדברי החוקרים יש להמשיך באמצעים אגרסיביים להורדת לחץ הדם, בעיקר לחץ הדם הסיסטולי. עם זאת, יש לזכור שכאשר לחץ הדם הדיאסטולי יורד מתחת ל-70 מ”מ כספית, עלולים לסכן את הזרימה הקורונרית ולהעלות את הסיכון לתופעות לוואי בלתי-רצויות.

החוקרים מסבירים כי הפרפוזיה הקורונרית מתרחשת בעיקר בזמן הדיאסטולה. בכדי לבחון אם ייתכן וקיים קשר בין לחץ דם נמוך ובין שיעורי תמותה ותחלואה מוגברים בחולי CAD, החוקרים בדקו את הנתונים בקרב 22,576 חולים.

בנוכחות לחץ דם דיאסטולי נמוך הסיכון לתמותה מסיבה כלשהי היה גבוה כמעט פי 2, כמו גם הסיכון לאוטם שריר הלב לא-פטאלי ושבץ לא-פטאלי, בחולים עם לחץ דיאסטולי בטווח שבין 60 ו-70 מ”מ כספית. בחולים עם לחץ דם דיאסטולי של 60 מ”מ כספית ומטה, היה הסיכון גבוה פי 3.

החוקרים מצאו קשר בצורת J בין הלחץ הדיאסטולי ותמותה מכל הסיבות, אוטם שריר הלב פטאלי ולא-פטאלי, וקשר פחות בולט עם שבץ פטאלי ולא-פטאלי.

הסיכון הלא-מתוקנן הנמוך ביותר לתופעת לוואי שלילית זוהה בנוכחות לחץ דם של 119/84 מ”מ כספית. תקנון לזמן עד להשגת המדד העיקרי הראה כי לחץ הדם האידיאלי עמד על 129/74 מ”מ כספית.

כמו כן, זוהה קשר בצורת J בין לחץ הדם הסיסולי ובין המדד העיקרי, אך הקשר היה פחות בולט בהשוואה לזה שבין הלחץ הדיסאטולי ותוצאותיו.

מאחר שהסירקולציה הקורונרית ייחודית בכך שהפרפוזיה נעשית בזמן דיאסטולה בלבד (בניגוד ליתר הסירקולציה), הממצאים אינם מפתיעים. כעת החוקרים בודקים אוכלוסיה גדולה של 16,000 חולים, כאשר מחציתם סובלים ממחלה קורונרית ומחציתם אינם סובלים ממחלה כזו. החוקרים מצפים לזהות עקומה בצורת J רק בחולים עם מחלת עורקים קורונרית.

Ann Intern Med 2006;144:884-893.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה