קרדיולוגיה

האם Endarterectomy של היצרות קרוטיד סימפטומטי קשור לירידה קוגניטיבית ? (מתוך American Geriatrics Society)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת יוני של American Geriatrics Society, עולה כי חולים מבוגרים, שעברו CE (carotid endarterectomy) לטיפול בהיצרות סימפטומטית של LICA (left internal carotid artery), נמצאים בסיכון גבוה יותר לירידה קוגניטיבית בהשוואה לחולים אחרים.

החוקרים בדקו אם לחולים, שעברו CE לטיפול בהיצרות סימפטומטית של LICA, יש סיכון גבוה יותר לירידה קוגניטיבית בהשוואה לאלה עם LICA א-סימפטומטית או עם מחלת RICA (right internal carotid artery). במחקר השתתפו 103 נבדקים בגיל ממוצע של 72.6. מתוכם, ל-50 היה מחלת LICA (29 היו סימפטומטים).

החוקרים השתמשו ב-MMSE (Mini-Mental State Examination) ובמבחני Clock (CLOX1,2) בכדי להעריך את התפקוד הקוגניטיבי בנקודת ההתחלה ובתקופת מעקב.

זמן המעקב הממוצע היה 44.4 חודש. שלושה חולים (2.9%) אובחנו עם דמנציה בסוף המחקר. 48 חולים (46.6%) חוו ירידה קוגניטיבית כלשהיא.

החוקרים דיווחו, שבסוף המחקר, ניקוד MMSE היה נמוך יותר משמעותית בחולים עם מחלת LICA סימפטומטית (p < 0.001). לחולים עם מחלת LICA לא סימפטומטית או עם מחלת RICA לא היו רמות נמוכות משמעותית של ניקוד MMSE.

לחולים עם מחלת LICA סימפטומטית גם ניקודי CLOX1 ו-2 היו נמוכים יותר משמעותית בסוף המחקר.

המשמעות הקלינית הפוטנציאלית של ממצאים אלה היא, שהם יכולים להציע, שהבדלים בתפקוד קוגניטיבי לטווח ארוך לאחר CE, צריכים לעבור הערכה במחלת קרוטיד שמאלית וימנית. בנתיים, ממצאים אלה לא מספקים עדות לתמוך בביצוע CE לפני הופעת סימפטומים בחולים עם מחלת LICA.

J Am Geriatr Soc 2006;54:932-936

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה