האם השמנת יתר קשורה להפרעות קרדיאליות במתבגרים? (מתוך American College of Cardiology)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי השמנת יתר במתבגרים קשורה למסה עודפת של הלב ולהפרעות בתפקוד החדר השמאלי. המחקר פורסם בכתב העת של הקולג’ האמריקאי לקרדיולוגיה (the American College of Cardiology).

בראיון שנערך עימו לאחרונה מסר אחד החוקרים כי ילדים רבים הסובלים מהשמנת יתר יהפכו למבוגרים עם יתר לחץ דם, והקשר בין השמנת יתר ליתר לחץ דם עשוי להוביל להשלכות חמורות. לדבריו, מדובר בבעייה שהינה רפואית רק במידה חלקית, ובעיקרה היא בעייה חברתית ומדינית.

החוקרים בחנו את המבנה ההנדסי של החדר השמאלי ואת תפקודו ב-460 מתבגרים, כחלק ממחקר גדול יותר המכונה the Strong Heart Study (SHS).

החוקרים דיווחו כי מתוך 460 המשתתפים, ל-110 היה לחץ גם גבוה-נורמלי ול-27 היה לחץ דם גבוה. ב-10 מהם אובחנה סכרת.

על פי הדיווח, גודל החדר השמאלי היה מוגדל במתבגרים עם השמנת יתר (obese או overweight), וזאת בהשוואה למתבגרים עם משקל תקין, ולשליש מהמתבגרים הסובלים מהשמנת יתר הייתה היפרטרופיה של החדר השמאלי. הגיל הממוצע של מתבגרים אלה היה 18 שנים.

החוקרים ציינו כי רק אצל המשתתפים עם השמנת יתר נמצא עודף ברור של מסת החדר השמאלי יחסית לעומס העבודה של הלב. אצל 12% מהמתבגרים עם עודף משקל שהוגדר כ- overweight ואצל 34% מהמשתתפים עם עודף משקל שהוגדר כ- obeseנמצאה היפרטרופיה ברורה של החדר השמאלי.

החוקרים סיכמו באומרם כי התערבות מוקדמת במהלך הילדות וההתבגרות במטרה להפחית את השכיחות של השמנת יתר, וכדי למנוע מעבר מעודף משקל המוגדר כ- overweight לעודף משקל המוגדר כ- obesity, עשוייה להסתבר כצעד מכריע בשינוי הפנוטיפ הקרדיאלי השלילי של מתבגרים הסובלים מהשמנת יתר.

בראיון שנערך עימו הוסיף החוקר כי מדובר בכיוון מחקרי חשוב, וכי בכוונת צוות המחקר לערוך מחקרים שייבדקו את הגורמים הביולוגיים והגנטיים הקשורים להיפרטרופיה של החדר השמאלי בהשמנת יתר ובסינדרום המטבולי, כמו גם לערוך מחקר פרוספקטיבי שייבדוק את ההשפעות של מקבץ גורמי סיכון הקשורים להשמנת יתר.

בהערת העורכים נכתב כי השמנת יתר זוהתה כגורם סיכון חשוב, שתורם להתפתחות מחלות שונות רבות ברחבי העולם. העורכים הוסיפו כי במתבגרים עם גורמי סיכון למחלה קרדיווסקולרית (כמו יתר לחץ דם, היפרליפידמיה וסכרת), יש סבירות גבוהה שהשמנת יתר מהווה סיכון גבוה יותר במידה מסויימת למוות בהשוואה לאנשים במשקל תקין.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

J Am Coll Cardiol 2006;47:2267-2276.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה