CPAP מוריד לחץ דם בחולים עם OSA (מתוך Hypertension)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת מאי של Hypertension, עולה כי לחץ דם במהלך היום ובמהלך הלילה יורד בחולים עם OSA (obstructive sleep apnea) הנמצאים תחת טיפול ב-CPAP (continuous positive airway pressure).

OSA  קשורה לאפיזודות חוזרות של היפוקסיה לילית ועליה בסיכון להתפתחות של יתר לחץ דם סיסטמי. מחקרים קודמים היו מוגבלים ביכולת שלהם להראות ירידה בלחץ דם לאחר טיפול ב-CPAP, וההשפעה של מתן O2 תחליפי בלבד על לחץ דם ב-OSA לא הוערך עד כה.

במחקר העריכו את ההשפעה של שבועיים של טיפול ב-CPAP בהשוואה לטיפול ב-CPAP מדומה בהשוואה למתן O2 תחליפי במהלך הלילה על לחץ דם אמבולטורי (במשך 24 שעות) בחולים עם OSA בינוני קשה. במחקר השתתפו 46 חולים בין הגילאים 25-65. לשלושת הקבוצות היו שיעורים דומים של היענות לטיפול.

שבועיים של טיפול ב-CPAP הביא לירידות הכי משמעותיות בלחץ דם סיסטולי לילי (6-mm Hg), בלחץ דם ממוצע לילי (5-mm Hg) ובלחץ דם דיאסטולי לילי (4-mm Hg) בכולם p < 0.05. כמו כן טיפול זה גם נקשר לירידות הכי משמעותיות בלחץ דם ממוצע ודיאסטולי במהלך היום (3-mm Hg; p < 0.05). טיפול מדומה ב-CPAP גרם לעליה של 3-mm Hg בלחץ דם סיסטולי לילי. טיפול של O2 תחליפי במהלך הלילי שיפר סטורציה של oxyhemoglobin, אך לא הייתה לו השפעה משמעותית על לחץ הדם.

מחקר זה הוא צעד חשוב באישור, שמניעה אפקטיבית של אפניאות ליליות מביא לא רק לירידה בלחצי הדם בלילה אלא גם לירידה קלה, אך משמעותית בלחצי הדם במהלך היום.

העובדה, שהנפילה בלחץ הדם בלילה הייתה יותר ניכרת, קשורה בעצמה למניעה של תוצאות של יתר לחץ דם, כי לחצי דם גבוהים בלילה קשורים לאירועים קרדיאלים ווסקולרים לא רצויים.

Hypertension 2006;47:840-845

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה