קרדיולוגיה

הקשר בין חינוך להתפתחות סיכונים בעורק הלב בצעירים ומבוגרים בגיל העמידה (The Journal of the American Medical Association)

ישנו ביסוס לאסוציאציה ההפוכה בין חינוך ומחלות קרדיווסקולאריות, אולם מעט ידוע על הקשר בין חינוך ומחלות תת-קליניות, אשר נעדרות ניסיון בגישות רפואיות והשפעות טיפוליות או נתונים על תהליכים המתווכים קשרים אלו.

ע”מ לבחון מהו הקשר של חינוך לסידן בעורק הלב (CAC), אינדיקאטור לטרשת עורקים תת-קלינית, וגורמי סיכון קרדיווסקולאריים והשתנותם כמתווכים פוטנציאלים, בוצע מחקר המבוסס על אוכלוסיות, פרוספקטיבי ותצפיתי הכולל 2913 משתתפים כשירים.

ממצאי המדגם הנוכחי הראו ששכיחות הכללית של CAC הייתה 9.3%.

לאחר התאמה של גיל, גזע ומין, פרופורציות הסיכויים (Ors) עבור CAC היה 4.14 עבור חינוך הנמוך מבי”ס תיכון, 1.89 עבור חינוך תיכוני, 1.47 עבור חינוך אקדמי מועט ו- 1.24 עבור בוגרי חינוך אקדמי בהשוואה למשתתפים בעלי חינוך הגבוה מהנ”ל.

התאמה של לחץ הדם הסיסטולי הבסיסי, עישון, היקף המותניים, פעילות גופנית וכולסטרול כללי הורידו את ה- Ors ל- 2.61 עבור חינוך הנמוך מבי”ס תיכון, 1.38 עבור חינוך תיכוני, 1.17 עבור חינוך אקדמי מועט ו- 1.13 עבור בוגרי חינוך אקדמי בהשוואה למשתתפים בעלי חינוך הגבוה מהנ”ל.

לסיכום, חינוך קשור ביחס הפוך לנפיצות CAC.

האסוציאציה הזו יכולה להיות מוסברת באופן חלקי ע”י גורמי הסיכון של קו ההתחלה ולכל הפחות ע”י שינויים בסיכונים אלו במהלך 15 שנה.

JAMA. 2006;295:1793-1800

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה