קרדיולוגיה

האם חסמי ACE עדיפים על CCB או BB במטופלים שחורים עם הפרעות בתפקוד כלייתי מבחינת הסיכון לסוכרת ? (Arch Intern Med)

ניתוח Post-hoc של מידע מתוך מחקר ה-AASK (ר”ת של African American Study of Kidney Disease and Hypertension ) מצביע על כך שלמטופלים שחורים עם יתר לחץ דם והפרעות בתפקודי כליה, הטיפול בחסמי ACE מפחית את הסיכון לסוכרת בהשוואה לטיפול בחוסמי תעלות סידן או חסמי בטא.

מחקר ה-AASK בחן שלוש חלופות טיפוליות ביתר לחץ דם במטופלים אפרו-אמריקניים עם יתר לחץ דם וסימנים להפרעות בתפקוד כלייתי.  התרופות שנבחנו הן חוסם ה-ACE , הרמיפריל (ramipril ) , חוסם תעלות הסידן – האמלודיפין ( amlodipine ), וחוסם הביטא – המטופרולול (metoprolol ) . זרוע הטיפול באמלודיפין הופסקה מוקדם מהתכנון לאור התוצאות הלא טובות שהתקבלו שם.

המעקב אחר 1094 המטופלים היה צמוד וכלל גם בדיקות שנתיות של רמות סוכר בצום. מחקרים אחרים הצביעו על היותו של חוסם ה-ACE קשור לסיכון מופחת לסוכרת במטופלים עם יתר לחץ דם, מסבירים החוקרים. במחקר זה, ניסו החוקרים לנתח את המידע של AASK כדי לבדוק השלכות נוספות. נקודת הקצה המרכזית המשולבת כללה סוכרת וסוכרת גבולית.

מתוך קבוצת המחקר המקורית שהתאימה לניתוח זה (ללא סוכרת בתחילת המחקר) כ- 75% מהמטופלים היו עם משקל יתר או השמנת יתר ודיווחו על פעילות גופנית נמוכה (פחות מ-1.5 שעות בשבוע).

לאורך תקופת מעקב של 3.2-3.8 שנים, 14.5% פיתחו סוכרת, ו-42.9%  הגיעו לנקודת הקצה המרכזית המשולבת. מטופלים בקבוצת הרמיפריל היו בסיכון להגעה לנקודת הקצה של פחות מחצי מאשר שתי הקבוצות האחרות. הסיכון היחסי לסוכרת של מטופלי הרמיפריל היה 0.49 ביחס לאמלודיפין, ו-0.53 ביחס למטופרולול. הסיכון היחסי של מטופלי הרמיפריל לסוכרת + סוכרת גבולית היה 0.76 ו-0.64 בהתאמה. ההבדלים בין מטופרולול ואמלודיפין לא היו מובהקים סטטיסטיים.

בהתבסס על אנליזה זו המחברים מסכמים שבקבוצת מטופלם זו, הטיפול ברמיפריל היה קשור בסיכון מופחת לסוכרת בהשוואה לאמלודיפין ומטופרולול.

Arch Intern Med 2006; 166: 797-805

הערת המערכת: בעניין הזה לפחות לא נראה שיש הבדל משמעותי בין שחורים ללבנים…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה