קרדיולוגיה

האם יעילות הוספת קלופידוגרל לאספירין בחולים שסבלו מ-ACS ללא הרמת מקטע ST תלוייה בעיתוי ביצוע ה-PCI ? (מתוך Am Heart)

מחקר בראשותו של פרופ’ בזיל לואיס ממרכז רפואי כרמל  המתפרסם במהדורת דצמבר של ה-Am Heart מדווח על כך שללא קשר לעיתוי של ביצוע התערבות מילעורית קורונרית (PCI), השימוש בקלופידוגרל (Plavix) נראה כמוביל לשיפור בתוצאות הקליניות של מטופלים שסבלו מאירוע קורונרי אקוטי (ACS).

“הערך התראופויטי של קלופידוגרל היה עקבי ומשמעותי ללא קשר לעיתוי של ה-PCI ” מסביר ד”ר בזיל לואיס לסוכנות רויטרס, אך מוסיף ש”התועלת הרבה ביותר מושגת במטופלים שעברו את ה-PCI בשלב המוקדם ביותר, עד 48 שעות”. 

אמנם מחקר CURE שהיה מבוקר פלציבו ואשר כלל למעלה מ-12,500 מטופלים שסבלו מ-ACS ללא הרמת מקטע ST מצא כבר ששימוש בקלופידוגרל הוא בעל יתרונות קליניים, ואולם שאלת השפעת היעילות של עיתוי ה-PCI לא נבחנה עדיין.

במחקר הנוכחי, בוצע ניתוח נתונים של 2,658 מטופלים מתוך מחקר ה-CURE אשר חולקו ל-3 קבוצות בהתאם לעיתוי ביצוע ה-PCI . הזמן החציוני בין הרנדומיזציה וביצוע ה-PCI היה יום אחד, 6.8 ימים ו-47.6 יום בהתאמה. הטיפול בקבוצה הפעילה כלל מתן קלופידוגרל 300 מ”ג כמנת העמסה , והמשך טיפול ב-75 מ”ג ליום, בנוסף לאספירין, עד לתקופה של שנה אחת.

לאחר תקופת מעקב ממוצעת של 9 חודשים, הסיכון היחסי לאירוע קרדיווסקולרי ואוטם שריר הלב בהשוואת לקבוצת הבקרה (אספרין בלבד) היה 0.53 בקבוצת הטיפול המוקדם, 0.72 בקבוצת הטיפול לאחר כשבוע, ו-0.7 לאחר ה-PCI המאוחר.

שיעור האירועים החוזרים הנמוך ביותר, 6.7% בלבד, נמצא בקבוצה שעברה PCI תוך 48 שעות וקיבלה את הטיפול בקלופידורגל. לא נמצא סיכון מוגבר לדימומים בקבוצת ה-PCI המוקדמת.

החוקרים מסכמים כי קלופידורגל חייב להיות משולב בטיפול הראשוני ב-ACS (במידה ואין כמובן התווית נגד) יחד עם ה-PCI כחלק מאסטרטגיית הטיפול המוקדם.

לדיווח במדסקייפ

Am Heart J 2006; 150:1177-1184.

הערת המערכת: ברכות לפרופ’ בזיל לואיס על הפירסום החשוב. זאת גם הזדמנות נוספת אולי לציין שבמסגרת ה-ACCIS האחרון ( שלקט נבחר ממנו מוצג בסיקור כנס האיגוד הקרדיולוגי האחרון), ניתן היה לראות במצגת של ד”ר זגר, כי שיעור המטופלים עם NSTE ACS שטופלו ב-PCI היה 65%, שיעור המטופלים שקיבלו קלופידורגל במהלך האישפוז הגיע ל-73% , ושיעור המטופלים ששוחחרו עם קלופידוגרל היה 67%. ניתן מנתונים אלה להעריך שמרבית המטופלים שעברו PCI גם טופלו בקלופידוגרל, בנוסף לאספירין, כך שמסקנות והמלצות המחקר נראה שמיושמות בהיקף נרחב בפועל בישראל.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה