קרדיולוגיה

הופעה מוגברת של טרשת עורקים תת-קלינית במבוגרים צעירים הסובלים מהסינדרום המטבולי (J Am Coll Cardiol)

תוצאותיו של מחקר שפורסם לאחרונה מעידות כי הסינדרום המטבולי הוא סמן חשוב של טרשת עורקים תת-קלינית, ולכן מעלה את הסיכון הקרדיווסקולרי במבוגרים צעירים שאינם סובלים מבעיה בריאותית אחרת.

החוקרים כותבים כי הממצאים מדגימים כי הקשר לסיכון שנכרך בסינדרום המטבולי במבוגרים בגיל העמידה מתקיים גם במבוגרים צעירים שאינם סימפטומטיים. הם מסבירים כי התוצאות מדגישות את חשיבות בדיקות הסריקה ומתן ההתערבויות בשלב מוקדם במבוגרים צעירים הסובלים מהסינדרום המטבולי.

מתוך 507 הנבדקים שאינם סוכרתיים, שגילם הממוצע 32 שנים, שהשתתפו ב-Bogalusa Heart Study (מחקר אורכי לגילוי טרשת עורקים במבוגרים צעירים), נמצאו 67 (13%) מתאימים לקריטריוני ה-WHO המגדירים את הסינדרום המטבולי ו-65 (13%) מתאימים לקריטריוני ה-National Cholesterol Education Program (ה-NCEP) המגדירים את הסינדרום המטבולי.

בהשוואה למבוגרים צעירים שאינם סובלים מהסינדרום, נמצאו באלה הסובלים ממנו עליה בעובי האינטימה-מדיה בקרוטיד בבדיקת אולטרא-סאונד, ממצא המהווה סמן לטרשת עורקים תת-קלינית. עובי שכבת האינטימה-מדיה בקרוטיד עלה עם העליה במספר מרכיבי הסינדרום המטבולי שנמצאו בנבדק.

החוקרים מסבירים כי עולה שכיחות טרשת העורקים במבוגרים צעירים, יחד עם עליה בשכיחות מרכיבי הסינדרום המטבולי, וכי העליה בערכי לחץ הדם והירידה בערכי ה-HDL-C מהווים חזאים חזקים במיוחד של העליה בעובי שכבת האינטימה-מדיה.

החוקרים מוסיפים כי הן הגדרות ה-WHO והן הגדרות ה-NCEP איפשרו, במידה זהה, זיהוי של החולים הסובלים מטרשת עורקים תת-קלינית מתקדמת יותר. הם מסכמים כי ניתן לשנות את מאפייני הסינדרום המטבולי ואת הופעת טרשת העורקים התת-קלינית, ולכן יתכן כי קיימת הצדקה לביצוע התערבות במבוגרים צעירים אלה.

לידיעה במדסקייפ

J Am Coll Cardiol 2005;46:457-564.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה