קרדיולוגיה

השוואה בין טיפול אגרסיבי לטיפול סטנדרטי בהורדת רמת שומני הדם בחולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית. מחקר ה ASAP.

Smilde TJ, van Wissen S, Wollersheim H, et al. Effect of aggressive versus conventional lipid lowering on Atherosclerosis progression in familial hypercholesterolaemia (ASAP): a prospective, randomized, double-blind trial. Lancet 2001;357:577-581.

חולים הטרוזיגוטים לגן של היפרכולסטרולמיה משפחתית נמצאים בסיכון גבוה ללקות במחלת לב כלילית. בחולים אלו יש התוויה לטיפול ממושך בתכשירים מורידי רמת השומן בדם, מכיון שהוכח שתכשירים אלו מאיטים את קצב התקדמות המחלה הטרשתית. ברוב החולים עם היפרכולסטרולמיה, סימבסטאטין יכול להקטין את רמת הכולסטרול LDL בדם ב 40-30 אחוז. אטורבסטאטין במינון עד 80 מ"ג ליום יכול להקטין את רמת הכולסטרול LDL עד 61%. עד היום לא ברור מהו ערך המטרה שאליו יש לשאוף עם הטיפול. האם טיפול סטנדרטי עם ערך מטרה של כולסטרול LDL של 100 מ"ג% מספיק, או האם טיפול אגרסיבי יותר ישיג תוצאות טובות יותר.
מטרת העבודה הייתה להשוות בין טיפול סטנדרטי בסימבסטאטין וטיפול באטורבסטאטין 80 מ"ג ליום על עובי האינטימה-מדיאה של הקרוטידים (Carotid Intima-Media Thickness) בחולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית.
במחקר נכללו 325 חולים בגילאים 30 עד 70 שנים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית. לאחר 8 שבועות של טיפול בפלצבו, החולים עברו רנדומיזציה לאטורבסטאטין 40 מ"ג ליום או לסימבאסטאטין 20 מ"ג ליום עם טבליות פלצבו בהתאמה. לאחר 4 שבועות, המינון של האטורבאסטאטין הוכפל ל 80 מ"ג ליום ושל הסימבאסטאטין ל 40 מ"ג ליום. באם ערך הכולסטרול נשאר גבוה יותר מ 8.0 mmol/L, הוסף לטיפול רזין. משך המעקב היה שנתיים.
בתחילת המחקר רמות השומנים והליפופרוטאינים היו דומות בשתי הקבוצות. שתי התרופות גרמו לירידת ערכי השומנים בדם (ראה תמונה).

רמות הליפופרוטאין a הוקטנו ב 14.3% עם אטורבאסטאטין וב 15.2 עם סימבאסטאטין (p=0.771) ורמות האפוליפופרוטאין B
ב 44.1% עם אטורבסטאטין וב 34.9% עם סימבאסטאטין (p=0.0001).
עובי האינטימה-מדיאה של הקרוטידים (IMT), כפי שנמדדה בB mode Ultrasound, הייתה שווה בבסיס בין הקבוצות. לאחר שנתיים ה IMT קטן ב 0.031 מ"מ בקבוצת האטורבאסטאטין וגדל ב 0.036 מ"מ בקבוצת הסימבאסטאטין (p=0.0001)(תמונה מס' 2). ב 66% מהחולים בקבוצת האטורבאסטאטין לעומת רק 42% מהחולים בקבוצת הסימבאסטאטין חלה רגרסיה בעובי הIMT של הקרוטידים. השינויים בIMT במשך תקופת הטיפול היו בהתאמה לעובי הIMT בבסיס ולמידת הורדת רמת הכולסטרול LDL בדם, אך לא למידת השינוי ברמת הכולסטרול HDL או הליפופרוטאין a.

מסקנות ומשמעויות קליניות:

טיפול באטורבאסטאטין 80 מ"ג ליום גרם לנסיגה בעובי האינטימה-מדיאה של הקרוטידים בחולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית בעוד שמינון מקובל של סימבאסטאטין 40 מ"ג ליום היה פחות יעיל. שתי התרופות היו בטוחות בשימוש עם מעט תופעות לואי.

למאמר בעיתון:

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה