קרדיולוגיה

טיפול בבצקת ריאות ממקור לבבי: השוואה בין מתן חמצן במסכה עם תמיכת לחץ לעומת מתן חמצן במסכה רגילה- מחקר אקראי.

Masip J, Betbesé AJ, Páez J, et al. Non-invasive pressure support ventilation versus conventional oxygen therapy in acute cardiogenic pulmonary oedema: a randomised trial. Lancet 2000; 356: 21262132.
לאבסטרקט בPUBMED

מספר מחקרים הראו את יעילות מתן חמצן בלחץ חיובי מתמשך (CPAP) בחולים עם בצקת ריאות ממקור לבבי. בשיטת ה – CPAP ניתן חמצן בלחץ חיובי מתמשך, אך החולה לא מקבל תמיכה בנשימה. שיטה חדשה יותר של הנשמה באמצעים בלתי פולשניים הנה שיטת הNIPSV (noninvasive pressure support ventilation). בשיטה זו ניתן לחץ חיובי בעת האינספיריום, בנוסף ללחץ החיובי בסוף האקספיריום. שיטה זו הוכחה כעדיפה על שיטת ה – CPAP הקלאסית, בעיקר בחולים עם אי ספיקה נשימתית על רקע מחלת ריאות כרונית. מטרת המחקר הייתה לבדוק האם מתן חמצן בשיטת ה – NIPSV
תקטין את הצורך באינטובציה ותקצר את משך הזמן להתאוששות בהשוואה למתן חמצן במסכה רגילה בחולים עם בצקת ריאות חדה על רקע לבבי.
במחקר נכללו חולים עם בצקת ריאות ממקור לבבי.
חולים עם הלם לבבי, מחלת ריאות חסימתית, אי ספיקת כליות, הפרעה נוירולוגית, אוטם חד בשריר הלב המצריך טיפול לרפרפוזיה, דלקת ריאות וצורך דחוף באינטובציה והנשמה לא נכללו.
מתוך 142 חולים שנסקרו, 40 חולים עברו רנדומיזציה (20 למתן חמצן קונבנציונלי ו – 20 ל – NIPS.
2 חולים מקבוצת הטיפול הקונבנציונלי וחולה אחד מקבוצת ה –
NIPSV הוצאו מהמחקר על בסיס קריטריונים קלינים ורנטגנוגרפים. ה – NIPSV ניתן באמצעות מכשיר הנשמה רגיל דרך מסכה. עוצמת לחץ התמיכה ונפח ההנשמה הותאמו לחולה. לכל חולה ניתן PEEP בלחץ של 5 ס"מ מים. אחוז העשרת האויר בחמצן היה 50% והועלה או הוקטן בהתאם למצב הקליני ורוויון החמצן כפי שנמדד בPulse Oximeter. כל החולים קבלו פורוזמיד 40 מ"ג לוריד, 4 מ"ג מורפין ועירוי ניטרוגליצרין. מנות נוספות של משתנים ומורפין נתנו בהתאם לצורך.
רק אחד מתוך 19 החולים שעברו רנדומיזציה ל NIPSV (חמישה אחוז) לעומת 6 מתוך 18 (33%) מהחולים שקיבלו טיפול במסכת חמצן רגילה נזקקו לאינטובציה (p=0.037). הזמן עד לשיפור קליני והשגת רויון חמצן של 96% או יותר וקצב נשימות מתחת ל30 לדקה היה 30 דקות (Median) בקבוצת ה NIPSV ו 105 דקות בקבוצת מתן החמצן במסכה רגילה (p=0.002).
NIPSV גרם לשיפור מהיר יותר בחימצון בשעתיים הראשונות לטיפול. לא היה הבדל במשך האישפוז או תמותה בין שתי הקבוצות.

מסקנות ומשמעויות קליניות:

NIPSV עדיף על מתן קונבנציונלי של חמצן במסכה בחולים עם בצקת ריאות על רקע לבבי. יש צורך במחקרים נוספים על מנת להשוות בין NIPSV ו CPAP בחולים עם בצקת ריאות.

למאמר המקורי

קישור נוסף

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה